De laatst wee van reis 1. - Reisverslag uit Tokio, Japan van Anne-Marie Teuben - WaarBenJij.nu De laatst wee van reis 1. - Reisverslag uit Tokio, Japan van Anne-Marie Teuben - WaarBenJij.nu

De laatst wee van reis 1.

Door: Anne-Marie.

Blijf op de hoogte en volg Anne-Marie

19 Oktober 2016 | Japan, Tokio

9-10
Vanmorgen begonnen met de beklimming van een berg waar een kasteel op staat.
Ongeveer de helft van de groep liep met mij de 20 minuten berg opwaarts mee de andere helft ging met de stoeltjes lift.
Boven aangekomen is iedereen het kasteel gaan bezichtigen. Naar beneden liep iedereen.
Daarna zijn we met de tram naar het eindstation gegaan om daar naar het oudste badhuis van Japan te lopen. Er is altijd een bad voor handen voor de keizer. Later op de dag gaan een aantal gasten hier ook echt een bad nemen. Nu lopen we er alleen om heen. Op het eind van de winkelstraat die naar dit badhuis lijdt berichten we een klok die om het half uur uiteenvalt en er allerlei voorstellingen uit komen. Prachtig om te zien.
Iedereen loopt de twee kilometer met mij mee naar tempel 51. Dit is één van de tempels van de 88 tempel route hier op dit eiland. We voelen ons een beetje pelgrim en ontmoeten ook daadwerkelijk twee. Ze blijven op mijn verzoek even stilstaan en we kunnen een beetje Japans en Engels met ze praten. En natuurlijk gaan we met ze op de foto. Aangekomen bij de tempel zien we nog veel meer pelgrims maar de meesten zijn per bus. Ik begin mijn verhaal te vertellen en ben gekleed in mijn eigen pelgrim jasje. Als je de 88 tempels gaat bezoeken als pelgrim kun je een wit jasje kopen met tekst achter op de rug. Vorig jaar heb ik tussen twee reizen in 19 tempels gedaan.
Dat is ongeveer 200 km. Toen begon mijn rug op te spelen. Ik hoop ooit de tocht van 1200 km af te maken. Als iedereen uitgekeken is heeft iedereen een vrije middag. Ik besteed deze uurtjes aan een tocht naar de top van een berg achter de tempel waar een enorm beeld van Kukei staat. Deze monnik wordt gezien als de bedenker van de route. Natuurlijk neem ik op de terug weg een verkeerde afslag en beland midden in een bamboe bos met spinnenwebben en raggen. Brr.
Uiteindelijk het pad weer gevonden en afdalend kom ik op de route van de pelgrims tocht uit. Achter mij loopt een pelgrim die sneller gaat lopen omdat hij bijna bij tempel 51 is. Vaak een stop voor de nacht omdat je dicht bij Matsuyama bent.
Twee van mijn gasten besluiten ook een stuk van de route te lopen en lopen van tempel 51 terug naar 50, 49 en 48. Daarna nemen ze de bus terug naar Matsuyama.
Ik ben naar het hotel gelopen voor een wel verdiende douche.
10-10
Daar gaan we weer op weg naar de volgende stad. Het is vandaag nationale sportdag en onderweg merken we daar veel van omdat er veel mensen vrij zijn en fietsen.
Onze eerste stop is een uitzicht punt op een lange brug die Shikoku met Honshu en de eilanden er tussen verbind. Er staat hier een klein winkeltje met erachter een mini museum over de bouw van de 10 bruggen op deze route van 59,4 km de langste aanéén geschakelde hangbruggen serie ter wereld. In een film van 15 minuten krijg je een enorme interessante kijk op bouw.
Daarna rijden we over de bruggen en de tussen liggende eilanden. Onder weg stoppen we nog eens op een parkeer terrein waar je een andere brug in je vizier krijgt de Tatara brug. Na deze stop rijden we naar Onomichi waar we via een supermarkt naar de senjo-ji, een Kannon tempel. Wat wil zeggen een tempel van de godin van de genade. Ja die met de vele handen. Het is nummer 10 van de Kannon tempel route op Honshu.
Het is prachtig weer dus we kunnen onze lunch buiten opeten.
Op de terug weg naar de bus nog even een Japanse makaak bekeken.
Verder naar Tomo no Ura een vissersdorpje waar het mega druk is. Ik ga met drie gasten naar het plaatselijke museum waar een expositie is van muurschilderingen. Op de terug weg lopen we bij een sake brouwerij en mogen we een slokje proeven.
Een dik uur later zijn we, en dit keer zonder file, in Kurashiki aangekomen. Twee dagen waarin we gaan fietsen, een landschap tuin bezichtigen en we een dag naar Hiroshima gaan. Drukte al om.
11-10
Pff wat een dag. Vanmorgen met 6 gasten met de boemel trein naar Soja gegaan. Daar een fiets gehuurd om door de Kibi vlakte te fietsen. Men was aan het rijst oogsten, altijd leuk om te zien. Bij een Shinto tempel zagen we kinderen in prachtige kimono's die de 3, 5, 7 ceremonie gingen ondergaan. Dat was prachtig om te zien.
Daarna in de boemel naar Okayama om de landschap tuin te bezoeken. Daar zagen we een bruidspaar in traditionele kleding. Wat een geluk.
Weer in de boemel naar Kurashiki waar ik met drie overgebleven gasten naar de Bikan ben gegaan. Dit is een gedeelte van de stad waar oude handelshuizen staan. Rond half zeven terug. Eerst een bad genomen, eten gehaald, gewerkt en Erwin gefacetimed.
En nu kan ik geen ba meer zeggen. Oant moarn.
12-10
Vandaag naar Miyajima en Hiroshima altijd een lange en zware dag. Eerst dik twee uur in de bus om naar de parking van Miyajima te komen. Dan de ferry wat altijd leuk is omdat je de grote rode torii in het water ziet staan voor de Shinto tempel. Het eiland zelf vind ik prachtig ook omdat achter de Shinto tempel een Boeddhistische tempel staat waar de Dalai Lama is geweest. De man is op het moment in België.
Gelukkig kan ik veel over de tempel vertellen omdat ik in Tibet en Nepal ben geweest.
Daarna weer met de ferry naar de overkant en hup de bus in p weg naar Hiroshima.
We worden bij het vredespark uitgezet en ik leg uit wat er allemaal te zien is. Van drie tot acht is Hiroshima onze stad.
Om half acht is iedereen weer in de bus dus vertrekken we naar Kurashiki, het hotel.
Ik lig net in bed als mijn telefoon overgaat. Of ik in de lobby wil komen om met iemand te praten. Ik denk meteen dat er iets met een gast gebeurd is maar nee er zit een oud Japans vrouwtje die geen woord Engels spreekt. Iemand van het hotel personeel vertaald.
Uiteindelijk begrijp ik dat ze iemand van mijn groep zoekt. Omdat er twee gasten niet mee waren naar Hiroshima bel ik hun maar. En ja hoor. Gister hadden ze een pop gekocht in een antiek winkel en meteen gevraagd of ze ook Japanse poppen hadden. Nee was het antwoord maar een oud vrouwtje hoorde het gesprek en vroeg of ze 10 minuten wilden wachten. Uiteindelijk komt ze terug met een oude Japanse pop van 50 cm en geeft die als kado. In de middag gaan de gasten terug naar de antiek zaak om Belgische chocolade te brengen voor de oude vrouw. In de winkel geeft de gast aan dat ze een kimono voor de pop gaat maken, dat wordt weer door de oude vrouw opgepikt en ja hoor.....om half 11 s avonds brengt ze een doos vol lapjes over van haar eigen oude kimono's die ze als zeven jarig kind heeft gedragen. Om het helemaal af te maken ligt er een prachtige oude obi bij. Dit is een brede band die om de buik wordt gedragen. We zitten nog wat te praten en brengen de vrouw naar de lift waar we allemaal staan te huilen van ontroering. Wat een lieve vrouw.
Al met al lig ik pas om 11 uur op bed en kan ik niet slapen.
Morgen op maar Kyoto.
13-10
We stappen weer in onze bus om vanavond in Kyoto aan te komen. Maar we maken eerst een lange lunch stop in Himeiji waar we ook het gelijknamige kasteel gaan bekijken en een prachtige tuin. Tegen vijf uur zijn we in ons hotel in Kyoto en nadat ik iedereen een plattegrond van de omgeving heb gegeven gaat iedereen zijn gang.
14-10
Het rondje Kyoto begint zoals altijd bij de gouden tempel. We hebben een flauw zonnetje dat is goed maar er lopen heel veel schoolreisjes rond en dat is ook zo bij de zen tuin. Dat is jammer dat het zo druk is. Bij de Toji tempel zijn we de enige toeristen en dat is heerlijk om zo rond te lopen. De herfst doet zijn intrede en sommige bomen beginnen al hun herfst kleuren te tonen. Dwars door de stad rijden we naar de Fumari tempel. Een enorme Shinto tempel waar we ook in de buurt lunchen. Iedereen krijgt voldoende de tijd om over de heuvels het pad onder de tori's te lopen. Een paar gasten kopen hier hun kimono. Ik blijf bij de ingang van de tempel en zie zo een foto reportage van een bruidspaar.
De laatste tempel die we bezoeken is een Boeddhistische tempel gewijd aan Kannon, de Boeddha met de vele handen.
Rond vijf uur kom ik uitgeteld en met hoofdpijn in het hotel aan maar na een pilletje en wat rust loop ik in de avond de wijk van de geisha's in. Ik zie er vier waarvan één op een zeer wazige foto te zien is.
15-10
16-10 tot 10 uur in de morgen kunnen de gasten hun. Koffer inleveren en worden ze met een koerier naar het hotel in Tokyo gebracht. Wij zelf gaan morgen met de shinkansen, de snelle trein.
Tegen 11 uur is iedereen op pad en ik heb zo waar een vrije dag. Die ga ik maar eens besteden aan het bamboe bos. Veel over gelezen nog nooit geweest. Met de bus 45 minuten naar het westen. Daar aangekomen ziet het zwart van de mensen. Eerst loop ik heen en weer op een lange oude brug over een rivier. Dan ga ik een tempelgrond binnen met een mooie tuin. Omdat het zo druk is ga ik niet naar binnen bij de tempel en tuin. Loop wat door de winkelstraat en stuit op de ingang van het bamboe bos.
Het is vreselijk druk en ik kan bijna over de hoofden lopen. Het straatje door het bos is 700 meter lang met in het midden een Shinto tempel. Het wordt de langste 700 meter die ik ooit heb gelopen. Niets aan zo druk en jeukt geen mooie foto's nemen. Op de terug weg in de bus zie ik een aantal mannen gekleed in wit met strooien sandalen lopen. Eén man heeft een pikzwarte Stier aan een touw mee. De horens zijn omwikkeld met rood stof. Ervoor loopt iemand met een prachtig versierd paard. Weer een festival.
Bij de brug staat nu een geisha die omringt wordt door fotograven.
Rond half vier ben ik terug in het hotel waar ik in slaap val. Als ik na twee uren wakker schrik regent het.
17-10
Vanmorgen in aller vroegte metro kaartjes gekocht voor de trip naar het Kyoto station.
Hier gaan we straks opstappen in de Shinkansen.
In de Shinkansen gaan we met 280 km per uur naar Tokyo. Het regent buiten, trieste dag. Rond 12:00 uur komen we aan in Tokyo waar we de circle train richting Ueno nemen. Het gaat allemaal vlotjes en een uur later zijn we bij het hotel waar we nog niet kunnen inchecken. Ik geef de groep tijd om te eten en daarna lopen we naar Asakusa. We bewonderen de Sensoji, een tempel en gaan naar de hoogste verdieping van de toerist information. Daar heb je een mooi zicht op de Sumida rivier, het hoofdkantoor van bierbrouwerij Asahi en de Skytree.
Ook lopen we nog even door de keukenstraat, hier kun je alles kopen wat je nodig hebt in keuken en restaurant. Tot het namaak voedsel wat in de etalage ligt toe.
Terug in het hotel checken we in en ieder gaat zijn weg.
18-10
Een zware dag voor de boeg. In een snel tempo gaan we door Tokyo om te beginnen in de wijk Shinjuku waar we naar de 45e verdieping van het gemeente huis gaan. Hier kun je bij goed weer Mount Fuji zien met zijn 3778 meter hoge kegelvorm. Na de regenachtige dag van gister zag ik het niet zitten. We gaan omhoog met een zeer snelle lift en de oren ploppen. Ik kijk om de hoek boven en tot mijn grote verbazing zien we Fujisan. Wat machtig mooi en meteen krijg ik weer kippen vel als ik denk aan de eerste Japan reis en dat ik de machtige berg beklommen heb. Kan me nog steeds niet een voorstelling maken dat ik er boven op stond. Mijn dag kan niet meer stuk. Door naar het Meijipark waar we na een lunch in het hipste straatje van Harajuku de keizerlijke tempel bezoeken. Weer allemaal kinderen die het 3, 5, 7 ritueel doen en er prachtig uit zien in hun mooie kimono's.
Rondom Harajuku vindt je vaak leuk uitgedorste jonge mensen waar Glenn Stefanie een nummer over heeft gemaakt.
Na een rondje Harajuku en Otomotosando, een dure winkelstraat gaan we met de metro naar Shibuya voor het beeld van Hachiko en het drukste kruispunt ter wereld.
Door naar het paleis en de prachtige bomen tuin gevolgd door de architectuur van het Forum gebouw en het Tokyo station. Uiteindelijk zijn we rond zes uur thuis, allemaal kapot maar voldaan en geen drup regen. S avonds ga ik met een klein groepje eten bij Jonathan's.
19-10
Van morgen naar de Sumo training gegaan maar helaas was die al voorbij toen wij aankwamen. We hebben wel gezien hoe een sumoworstelaar de laatste handelingen verrichte om de worstelring in orde te maken voor de volgende dag. Ook kwamen er drie mannen naar buiten voor een foto shoot.
Daarna ging iedereen zijn weg en ben ik terug gaan lopen naast de rivier. In de middag een restaurant voor morgen besproken en had ik een afspraak met Aiko.
Aiko heeft een aantal jaren geleden bij mij in de Armenië en Georgie groep gezeten en we hebben contact gehouden. Eerst lekker in de zon in het Ueno park een thee gedronken. Daarna wat rondgelopen en uiteindelijk in een restaurant beland.
Was erg gezellig en natuurlijk hebben we wat cadeau's uitgewisseld want zo gaat dat hier in Japan.
Nu de was nog gedaan en dit bijgewerkt. Morgen laatste dag en daarna vertrekt de groep naar België.