Bergen in. - Reisverslag uit Hsipaw, Myanmar van Anne-Marie Teuben - WaarBenJij.nu Bergen in. - Reisverslag uit Hsipaw, Myanmar van Anne-Marie Teuben - WaarBenJij.nu

Bergen in.

Door: Anne-Marie.

Blijf op de hoogte en volg Anne-Marie

10 Februari 2017 | Myanmar, Hsipaw

6-2
Zo ik lig even achter met mijn blog. Het is 10-2 als ik dit schrijf.
Vanmorgen na het ontbijt om 08:00 uur vertrokken het wordt een lange reis.
Ik schat zo'n 7 uur rijden, de chauffeur heeft het over vijf uur.
Uiteindelijk komen we tegen vijf uur aan.
Het eerste stuk is vrij vlak, alhoewel wel we al in de bergen rijden.
Na Kalaw, waar we een plas stop hebben gaan we de berg wegen op.
Prachtige route, bij dorpjes langs en vele groente veldjes.
Ooit heb ik op deze route twee werk olifanten gezien dus ik speur de route helemaal af.
En opeens zie ik ver voor ons een truck met een enorme grijze kont en een staartje.
We komen dichter bij en ja hoor er staat en ollie in de laadbak. Hij staat helemaal ingeklemd tussen de boomstammen die als hek fungeren. Zelfs zijn slurf hebben ze vast gemaakt. Maar ja zo valt hij ten minste niet uit de laadbak. Naast heb staat zijn mahoed en een klein kind. Dat is toch eng, stel dat ollie wild wordt dankwoorden ze zo platgedrukt.
We lunchen in Meithila en komen tegen vijven pas in Mamdalay aan. Een nieuw hotel voor mij en het ziet er chic uit met een enorme balzaal als receptie. We checken in en al snel ruil ik met wat gasten van kamer omdat ze geen raam hebben. Ik wil me installeren in de kamer zonder raam en hoor wel heel veel lawaai.
Loop rond op de gangen en kan niet achterhalen waar het lawaai vandaan komt. Inde kamer is het nog erger geworden. Zo krijg ik geen oog dicht en ik loop naar de receptie. Blijkt dat er een karaoke bar boven mijnka er zit. No mam it doesn't stop at midnght... Ze geven me een andere kamer, en ik kom in een paleiskamer terecht. De kamer is groter dan mijn huiskamer thuis. Met een enorm bed, prima badkamer en een balkon met bankje. Ik vraag het kamer meisje of ik er de drie nachten mag blijven of dat ik morgen weer verkassen moet. Maar nee you stay three nights.
Tegen zevenen lopen we naar Rainforest, een Thais restaurant en eten heerlijk.
Oude dag en ik val als prinses in slaap.
7-2
Vandaag gaan we naar een zeer smakelijk ontbijt een excursie doen.
De bus brengt ons naar de Irryawaddy rivier kant en daar ligt een boot klaar om ons naar Mingun te brengen. Voor we de boot op lopen reserveer ik een tafel aan het water in de restaurant waar de boot voor ligt.
In een klein uurtje varen we naar Mingun. Op het water zien we allerlei kleine bootjes met vissers, boten die bamboe vervoeren en vrachtschepen.
In Mingun kopen we een toegangskaartje en hebben we drie uren om het schiereiland te bezoeken. Eerste stop is een onafgemaakte pagode die 150 meter hoog had moeten worden. Hij is nu zo'n vijftig meter hoog. De koning had waarschijnlijk geen geld meer om de pagode af te maken. Helaas mogen we niet helemaal naar boven om van het uitzicht te genieten. Het is vroeg in de morgen maar de zon is al zeer warm.
We lopen door de souvenir verkoopsters naar een bronzen bel die ooit in de pagode had moeten hangen. Ik kruip er onder en hoor het prachtige geluid. Het is de grootste bel ter wereld die nog heel is. We lopen door naar een prachtige witte pagode die naar voorbeeld van de berg Neru in India. De plateaus stellen de zeven wereld zeeën voor. En heel speciaal er staan twee Boeddha's achter elkaar op de hoogste verdieping. Op de terug weg naar de boot doe ik met een aantal gasten een ouderen huis aan. Ik heb een tas vol medicijnen en een envelopje met geld. De dokter is druk bezig dus ik geef het aan een medewerker. Even snel een foto voor de gulle gevers. Daarna lopen we nog de mannen en vrouwen zaal in. Er wonen ouderen die geen familie hebben die voor ze kunnen zorgen. Het wordt een gezellige boel.
Met de boot varen we naar het gereserveerde restaurant en lunchen daar.
De rest van de middag bezoeken we nog wat bezienswaardigheden in Mandalay met de bus.
Eerste stop is het paleis dat in het fort ligt. Geheel nieuw gebouwd omdat het origineel in de vlammen op ging toen de Engelsen de Japanners verdreven in de tweede wereld oorlog.
Tweede stop is een teakhouten klooster wat eerst in het fort stond maar gelukkig voor de vuurzee verplaatst was. Het houten bouwwerk is prachtig bewerkt met houten afbeeldingen over het Boeddhisme.
Derde stop het grootste boek ter wereld. In de Kuthodaw pagode staan over de zeven honderd marmeren stenen waar de tripitaka, het Boeddhistisch heilig geschrift, staat afgebeeld. Er hebben 5000 beeldhouwers 8 jaar aan gewerkt. Zeer indrukwekkend.
En de laatste stop is Mandalay Hill. We stoppen op de weg ervoor omdat de bus de berg niet op kan en stappen over op een Hillux. We zitten met de groep op houten bankjes in de laadbak van een Japanner. Boven aangekomen moeten we nog met drie roltrappen richting hemel. En een nieuw kaartje kopen. Maar we hebben mooi zich op de stad en er vinden in de top tempel net opnames voor een Bollywood film plaats. Grappig om te zien. Ik loop met drie mensen van de groep de trappen aan de zuid zijde naar beneden waar de rest van de groep ons al zit op te wachten.
We eten lekker makkelijk in het hotel.
8-2
Tweede excursie dag in Mandalay. We rijden eerst naar de bladgoudslagers. Hier staan mensen pakjes goud te bewerken tot bladgoud om op de Boeddha te plakken.
Er wordt wat goud gekocht en we bussen verder naar de Mahamuni paya. Dit is de belangrijkste pagode van Mandalay met een enorme Boeddha. Zijn hoofd is nog zoals hij ooit gegoten is maar de rest van zijn lichaam heeft de knokkelkoorts ziekte gekregen doordat er duizenden bladgoud blaadjes tegen aan zijn geplakt.
Ook staan hier een paar beelden uit Ankhor Wat in Cambodja. We hebben het geluk dat er net Cambodjaanse pelgrims rondlopen. Interessant om te zien hoe zij met die beelden om gaan. Als je hoofdpijn hebt wrijf je even over het hoofd van een driekoppige olifant en hoppa je hoofdpijn is over.
We rijden door naar Amarapura waar we de laatste maaltijd voor de dag van de monniken zien. Het is half elf in de morgen.
Door naar Awa, een koningsstad, waar we de bus verlaten om een bootje naar het schiereiland te nemen. Aan de overkant stappen we in een paardenkarretje en gaan we vier bezienswaardigheden bezoeken.
We beginnen met Bagaya Kyaung, een teakhouten klooster, niet gerestaureerd dus in originele staat.er is een schoolklasje bezig met wat monnikjes.
We hobbelen verder naar een pagode in Knmer stijl waar een prachtig verweerde Boeddha staat.
Daarna rijden we via de oude paleis muren naar een uitkijk toren. Helaas mag je er niet meer op sinds een kleine aardbeving het gebouw heeft getroffen. Het is nu een toren van Pisa.
De laatste stop is bij een klooster van baksteen wat erg hip was in die tijd.
We beëindigen de rondgang over Awa met een lunch bij Ave Maria. Heerlijk in de buitenlucht naast de rivier. Na de lunch varen we weer naar de overkant waar de bus op ons staat te wachten.
En de chauffeur brengt ons naar Sagain waar de Kaunghmudaw pagode wordt bezocht. Een tempel na voorbeeld van een Sri Lankaanse tempel. De bovengenoemde aardbeving heeft hier de vloer aangetast.
En we beëindigen de dag met een zonsondergang bij de U-Bein brug. Daarna rijden we terug naar het Marvel hotel in Mandalay en gaan eten in het hotel.
9-2
Na weer een heerlijk ontbijt( en klachten over het karaoke lawaai)rijden we met de bus naar Pwin Oo Lwin een Hill station van de Engelsen rond de 19e eeuw. Maar de bus chauffeur stopt niet in de stad maar rijd nog een half uur door. Daarna stopt hij op een parkeer terrein met allerlei verkoopstertjes. We volgen de bijrijder....en komen bij een waterval. We lopen wat rond en zien een bordje dat je je schoenen moet uit doen. Dat doet een klein groepje en we lopen een wandelpad op die naar een grot loopt. En zo kan het zo maar zijn dat je een prachtige wandeling in een grot maakt met mooie Boeddha beelden en prachtige kleuren in de wanden van de grot. We lopen tot het eind en weer terug naar het begin. En wat nog het leukste was was dat er geen toerist te zien was. Alleen Myanmarese pelgrims.
We rijden terug naar de stad en checken in in het Royal Park View Hotel. Luxe maar koud en een slecht ontbijt. We lunchen in een restaurant aan een meer, duur maar mooi zicht.
We rijden naar de botanische tuin en zijn daar een paar uur zoet met prachtige bloemen, bomen en bamboe. Ook is er een fossielen en vlinder museum. Ook zien we versteend hout en een gast van mij weet heel veel van dit soort dingen dus ik heb genoten met haar aan mijn zijde. In het meer zien we zwarte en witte zwanen.
Rond zes uur zijn we terug. Ik krijg een reactie op de klacht en we mogen onze tweede keer in het hotel andere kamers en er wordt ons een diner aangeboden. We gaan akkoord met het aanbod.
We beëindigen de dag met een diner in het hotel waar het lekker eten is en niet duur.
10-2
Na een slecht ontbijt rijden we om half acht naar het station. We gaan met de trein naar Hsipaw. Er zijn wat wagons te weinig en daardoor vertrekken we wat te laat.
We zitten in een upper class wagon wat betekent dat je een vliegtuig stoel hebt waar als je geluk hebt de rugleuning van kunt verstellen. Om half negen vertrekken we en rijden we door een mooi landschap. We hobbelen wat verder en stoppen af en toe op een klein stationnetje. Meestal vertrekt de trein alweer na een paar minuten. Tegen één uur stoppen we in Kyaume voor de lunch, 25 minuten voor een meeneem maaltijd die bijna koud is. Tegen drie uur rijden we Hsipaw binnen. En daar staat onze bus weer. We rijden naar Lily The Home Hotel en ik check iedereen in. Daarna plof ik op mijn bed neer en kijk naar de jaspanden tv. Er is veel sneeuw gevallen in het zuiden van Honsu. Obama heeft 44 cm. In Nederland is het koud, onder nul.
Vanavond nog even eten en dan ga ik vroeg op bed, ik heb ziekte verschijnselen in de vorm van zware benen en koortsblaren op de mond.

• 10 Februari 2017 - 16:19

Christa:

Hee Anne Marie ik was even uit beeld.
    Maar ben dus ook even achter met jou leesvoer.

Ik lag met griep maar weer ok.
    Verder een weekje erop uit in Nederland wat oubollig als ik jou zo volg.
    En onze monitor had het begeven een nieuwe gekocht maar ja geen juiste kabels erbij.
    Maar dit alles inmiddels weer opgelost en ik kan je weer volgen YES.

En heb er altijd het idee dat ik in een boek zit te lezen zo leuk schrijf jij je reis verslagen.
    Ik ben geen echte lezer maar jou verhalenlijn is leuk te lezen.
    En het lijkt dat ik met jou mee op reis ben haha
    En mooi om te volgen vrouw.
    Zij het op grote afstand.
    Veel plezier en dikke tuut van mij.