Hitte. - Reisverslag uit Kyoto, Japan van Anne-Marie Teuben - WaarBenJij.nu Hitte. - Reisverslag uit Kyoto, Japan van Anne-Marie Teuben - WaarBenJij.nu

Hitte.

Door: Anne-Marie.

Blijf op de hoogte en volg Anne-Marie

27 Juli 2018 | Japan, Kyoto

20/7
Een lange reis dag in de bus die we een paar keer onderbreken om wat te bekijken.
De eerste stop is in Unzen. Hier in het oudste nationale park van Japan lopen we 45 minuten tussen de walmen van de vulkanen en de geisers.
Het borrelt goed om ons heen en de eieren worden in het hete water gekookt.
Van Kuchinotsu steken we met een boot over naar de Amakuse landtong. Hier rijden we via een Convenience store naar een vis restaurant.
Een aantal gasten gaan hier eten en de rest eet een broodje bij het water.
Daarna monsteren we aan bij een bootje die ons in een rap tempo de zee opbrengt. Doel van deze tocht zijn de dolfijnen. Voor de kust is een stroom waar de pijnstaartinktvissen leven en daar houden dolfijnen erg van.
We zien er heel veel en ook jonkies. Een is erg blij en maakt buitelingen naast de boot.veel te veel foto’s genomen en heel veel weer weggegooid.
We maken onderweg nog een koffie stop voor we de Caldera van Aso binnen rijden. Het regent en goed ook.
Het is tegen kwart voor zeven als we bij de ryokan aankomen. Snel ons bedje opmaken en naar beneden in de yukata om te eten.
De vleesetens bbqen en de vijf vegetariërs zitten aan groenten vis schotel. Overheerlijk zoals altijd.
Na het eten de onsen nog in met een aantal vrouwen uit de groep en vroeg op bed.
21/7
Vanmorgen nog de onsen in geweest. Daarna een heerlijk Japans ontbijt gehad.
De bus in en we rijden naar de krater van Nakadake.hij is weer open gesteld nadat er in 2016 een eruptie is geweest. We moeten nog twee kilometer lopen en het is vreselijk weer. De paraplu’s waaien stuk. Als we eenmaal bij de krater zijn zien we door de bewolking niet. Wat jammer!
Onderweg naar Kurokawa nog op een uitzicht punt gestaan om de Caldera in te kijken. In onsen dorpje bij de bakker een custard bol gegeten en door naar onze lunch plek waar ik een heerlijk broodje met curry heb gehad.
Genoeg brood voor deze dag.
Door naar Beppu waar we de zeehel hebben bekeken. De geiser daar ging behoorlijk te keer.
Bij het dorpshuis van Usuki hebben we de vier gasten die een Homestay doen afgezet en toen was het nog een klein stukje naar ons hotel.
Inchecken en om zeven uur in de lobby afgesproken voor de avond maaltijd. Ik had in de lobby een folder gezien over een festival en onderweg een festival boot.
Ik om 18:45 uur naar de lobby om te vragen wanneer dat festival zou zijn, stuurt ze me naar buiten omdat het begon. Nou festival, het was één kar die aan het oefenen was.
Maar wel leuk. Dus de gasten gezegd dat we later gingen eten en hup de straat op.was erg leuk en ik heb een heel gesprek met een Noor gehad.
Toen we uiteindelijk naar binnen gingen om te eten kregen we nog een flesje thee van een festival ganger als dank dat we kwamen kijken.
Gegeten in het restaurant van het hotel en dat was prima.
22/7
De dag van de grote oversteek.
Met de helft van de groep op pad met de stadsbus om de Usuki Boeddha beelden te bewonderen. De rest van de groep is op Homestay en gaan met de gastgezinnen naar de beelden. Het is er erg rustig als we aankomen maar beneden bij de Lotus vijver niet. Wij genieten eerst van de rust bij de beelden en gaan daarna naar de Lotus kijken. Goede keus want het wordt steeds drukker. Als wij uiteindelijk de Lotus gaan bekijken komen we de rest van de groep tegen met hun gastgezinnen.
Na twee uur genieten gaan we met de stadsbus terug naar het hotel. Even wat voor de lunch kopen en daar zijn de taxi’s al om ons naar de pier te brengen.
We hebben een boottocht van 2:20 uur voor de kiezen en ik neem voor de zekerheid maar een pilletje.
Ben gister ook nog met enorme rugpijn uit bed gekomen en voel me niet optimaal. De bedden in het hotel 8n Nagasaki zijn veel te zacht.
Gister op een spierverslapper geleefd en vandaag hoop ik het zonder te kunnen.
De boot vertrekt om 12:40 uur en ik ben oppas voor al de bagage zodat de groep kan rondkijken. Maar met een muziekje op de oren val ik al gauw in slaap. Om 45 minuten later weer wakker te worden met nog meer pijn.
Wat oefeningen gedaan. Dat helpt een beetje. Ik kom de tijd door pratend met een Japanner die zijn Engels wil oefenen.
Aan de overkant gaan we de boot af en staat de buschauffeur ons al op te wachten. We zijn op mijn geliefde Shikoku, het eiland van de pelgrim route.
Larysa mocht je dit lezen: we gaan er nog eens op af om hier te wandelen.
Ik zal de route eens af willen maken. Heb nu 20 tempels gehad, dus moet nog even.
Helaas zien we geen pelgrims maar dat wordt morgen wel goed gemaakt. We komen file vrij in Matsuyama aan en checken in.
Ik ga mijn was doen en vergeet de afspraak om te eten om zeven uur. Als ik terug kom in mijn kamer hoor ik de telefoon over gaan en neem op, te laat.
Ik ga met de lift naar benden maar niemand meer. Alleen eten is ook leuk.
Ben wat aan het werk en loop nog een laat rondje om mijn rug te testen maar veel pijn. Dan maar vroeg op bed.
Heb overigens een prachtig kimono overjassen gekocht in herfst tint en een mooie Obi, ceintuur voor de kimono, in beige met een landschap erop.
23/7
Het wordt vandaag bloedje heet en we gaan vroeg op pad. Het heetst van de dag is hier tussen twee en vier.
Eerst lopen we naar het kasteel. Het is er behoorlijk druk en na een uur staan we weer buiten.
Teug naar de hoofdstraat waar we een tram naar de Dogo onsen nemen. Een prachtig oud gebouw waar publieke baden in zitten.
Ook even lunchen e; daarna naar de 51 ste tempel van de 88 tempel route.
Dit vind ik altijd leuk omdat ik hier veel kan vertellen.
Tegen half vier ben ik weer in het hotel om een douche te nemen. Erwin facetimen, en ook in Nederland is het warm.
Nu even na het werk relaxen en dan tegen zeven uur nog even ergens eten.
Morgen gaan we naar eiland nummer drie Honshu, het hoofdeiland.
Met twee gasten gegeten bij een sushi tent om de hoek van het hotel. Erg lekker.
24/7
We gaan van Matsuyama naar Kurashiki maar natuurlijk niet zonder stops.
De eerste stop is een uitzicht punt bij het begin van de grootste bruggen reeks ter wereld. 59,4 km lang en op het eind stoppen we nog eens.
Door het mooie warme weer prachtige blauwe luchten wat de foto’s ten goede komt maar het is erg warm. Wat mij weer niet te goede komt.
Daarna naar de Senko tempel in Onomichi. Onderweg lunch gekocht en in het tempel park opgegeten. Het is intussen 35 graden maar met een beetje wind is het te doen.
De wandeling door het park en bij de tempel is altijd leuk.
Het is nummer 10 tempel van de Kannon tempel route. Er zijn er 33 in totaal.
Daarna is het op naar Kurashiki, deze provincie en die van Hiroshima zijn de afgelopen weken door de zware regenval getroffen. Onderwe* zien we inderdaad dat sommige bergwanden naar beneden zijn gekomen. Voor de rest valt het wel mee tot nu toe.
Tegen half vijf zijn we in Kurashiki en check ik iedereen in. Om zeven uur zitten we met vijf personen weer in een sushi restaurant. Lekker!!!!
Ik ben net in mijn kamer als de telefoon gaat. Collega en agent Jan of ik mee ga een biertje pakken. Natuurlijk Jan. In een gezellig kroegje wat net nieuw is zit ik even later met Jan en een gas5 van hem aan een heerlijk Japans biertje en nog een.....
Half 11 lig ik kapot op bed. Om tegen vijf uur weer wakker te liggen.
25/7
Er gaat maar één gast fietsen met mij dus geen fietsen gereserveerd. En vandaag maken we ook iets mee van de regenval: helaas gaan er zeer weinig treinen naar Soja. We besluiten om 08:09 uur te gaan. En zijn veel te vroeg in Soja maar gelukkig gaat de fiets boer eerder open. En om 08:45 uur gaan op pad. Het is al 27 graden en vandaag wordt het 37 graden.
We rijden in drie uur het parcours langs en nemen de trein naar Okayama.
Daar bezoeken we de landschap tuin met de kraanvogels. Ik vond het er prachtig groen uit zien gezien de hoge temperaturen deze week. Ook zagen we 8n deze hitte een bruidspaar foto’s nemen. Stoer als je weet dat de bruid drie kimono’s aan heeft. De moeder was erg trots.
Tegen vier uur zijn we weer in Kurashiki. Ik ben behoorlijk moe en omdat ik niet
In slaap wil vallen ga ik aan het werk en kijk ik op BBC World naar een reisprogramma.
Ik heb de diner afspraak afgezegd en een restaurant voor morgen in Hiroshima gereserveerd. Nog wat werken en dan vroeg slapen. De warmte heeft mij totaal in zijn grip.
26/7
Het wordt vandaag nog warmer dan de voorgaande dagen. 36 graden is de voorspelling.
Wij rijden om half acht Kurashiki uit met de bus om rond 09:45 uur in Miyajima aan te komen. Nou ja bij de terminal van de boot. We nemen een boot om naar het eiland te gaan. Het is hoog water en we zien de Torii mooi in het water reflecteren. We bezoeken de Shinto schrijn waar met druk bezig is met de voorbereidingen voor het licht festival.
Daarna klimmen we via de stijle trappen naar de Daiso-in een Boeddhistische tempel in Tibetaanse stijl. Hier kan ik weer veel vertellen dat is fijn. Tegen 13:00 uur nemen we de boot terug en gaan lunchen. Om twee uur rijden we naar Hiroshima waar we tegen half drie aankomen.
Het is nu het heetst van de dag en nadat we het beeld van Sadako(kraanvogels) hebben bekeken en de altijd brandende vlam duiken we het museum in.
An het museum de Herinneringkamer. Altijd zeer indrukwekkend de verhalen van de mensen zelf in tekening vorm.
En terwijl de temperatuur iets daalt lopen we om de Dome, een van de weinig gebouwen die er nog staat na het gooien van de bom, het beeldje van Jizo met een verbrand wang en het hypocenter.
Het is nog te vroeg voor mijn favoriet restaurant en we lopen door de overdekte winkelstraat. Even winkelen bij de Daiso en dan toch maar te vroeg naar het restaurant. Maar bij aankomst kunnen we meteen plaats nemen en gaan de dames een okonomiyaki voor ons maken. Altijd lekker engezellig aa; de tepanyaki plaat. Zelfs in deze hitte.
We komen ook te vroeg bij de bus maar gelukkig is onze sympathieke buschauffeur er en kunnen we een uur eerder naar Kurashiki rijden.
Na wat file om Hiroshima uit te gaan komen we toch redelijk op tijd aan bij het hotel.
Maar ik ben doodop van de warmte en duik vroeg in bed.
27/7
Na een lekkere douche, ontbijt en mijn spullen pakken naar beneden om uit te checken. We rijden naar Kyoto, onze één na laatste stop.
Nou ja voor de groep dan, ik blijf nog tot 26 augustus.
De eerste stop van vandaag is na een uur bij Ipponmatsu. Even de benen strekken, plassen en roken.
Verder naar Himeji, waar de groep het beroemde kasteel en een Japanse tuin gaan bezoeken. Het is bloed heet en tegen twee uur ben ik in de airco bus te vinden, ik trek het even niet meer in deze warmte. Mijn astma speelt op en ik heb mijn putje niet mee. Ik mag toch hopen dat de volgende drie weken een stuk minder warm zijn.
Deze weken is er een nieuw warmte record gebroken:41,1 graad. Waar is een zwembad???
We gaan om half vier weg maar ik hoop dat de groep eerder terug is.
In Kyoto is regen voorspelt.
Het werd dus half vier maar gelukkig kwamen we nog voor zes uur in Kyoto aan.
Gasten ingecheckt en op naar het station om de bus en trein tijden voor de komende dagen te controleren.
Was ik in de lobby met de bus voor zondag bezig zegt de receptionist dat de tyfoon over Kyoto komt zondag en dat er veel regen voorspelt wordt. Fijn weer. Hebben wij net de theeceremonie geplant. Maar eerder weg dan.