37 graden gevoeld temperatuur 46 graden. - Reisverslag uit Tokio, Japan van Anne-Marie Teuben - WaarBenJij.nu 37 graden gevoeld temperatuur 46 graden. - Reisverslag uit Tokio, Japan van Anne-Marie Teuben - WaarBenJij.nu

37 graden gevoeld temperatuur 46 graden.

Door: Anne-Marie Teuben

Blijf op de hoogte en volg Anne-Marie

03 Augustus 2018 | Japan, Tokio

Dagboek Japan.
28/7
Vandaag een drukke lange dag met de groep gehad.
Eerste stop de Gouden Pagode waar we als één van de eersten naar binnen konden gaan dus lekker rustig. Helaas geen zon maar wel mooie weerspiegeling in het water.
Door naar de Ryoan Ji de zen stenen tuin. Ook niet erg druk en niet hoeven schuifelen voor de tuin.
De tempel die we normaal in de Tour doen is in renovatie en ik mocht een andere uitzoeken. Dat werd Nanzen Ji, niet voor de tempel maar omdat er een aquaduct op het tempel terrein staat. Erg interessant en weer eens wat anders.
Door naar het zuiden van Kyoto voor de Fushimi Irnar Taisha, mijn favoriet in Kyoto. Ook hier tijd voor de lunch, bij mij onigiri, rijstdriehoekje gevuld met lekkers gewikkeld in zeewier, en een ijsje. Het is weer bloedheet vandaag.
De laatste tempel die we aan doen is de sanjusangendo een Boeddhistische tempel met 1000 beelden van Kannon. Dit is de godin van genade, in India Shiva.
Ik had aan de buschauffeur gevraagd of hij ons bij Gion af wilde zetten zodat we geisha’s kunnen spotten. En dat deed hij. Morgen avond durf ik het niet aan omdat ik niet weet hoe het met de tyfoon komt.
Dus we hebben een uur voor een theehuis gestaan en vijf geisha’s gezien. De groep heef mooie foto’s kunnen maken.
Nog in de uitgaans wijk gegeten en toen met de stadsbus naar het hotel.
Moe maar voldaan.
29/7
Rond half drie word ik wakker. Ik slaap altijd met raam open omdat ik niet tegen airco kan. De wind slaat tegen de gordijnen en het regent keihard, de tyfoon komt over Kyoto. Mensen wat een weer. Ik hoor ambulances en brandweer auto’s met sirenes voorbij rijden. Maar gelukkig val ik weer in slaap.
Ben vroeg wakker en check mijn mail. Van Camilia de thee ceremonie waar we vandaag een afspraak hebben heb ik bezorgde mail gepost in de nacht. Een tweede mail van vanmorgen meld dat we welkom zijn. Gelukkig.
Maar voor ik vertrek eerst nog een kamerdeur versieren, er is een gast jarig. Slingers en een paar ballonnen en natuurlijk een cadeau. Een sake setje.
We nemen een bus eerder maar behalve wat takjes op het trottoir zie ik niets aan schade.
We hebben nog wat tijd over en ik neem de groep mee naar een tempel waar je voor geluk door een gat moet kruipen. Daarna lopen we via een oude pagode naar het thee huis.
Er zijn zes andere mensen en dat is dus niet veel. Er gaat een gast van mij ook nog extra mee. Van de host hoor ik dat er in Gion een huis afgebrand is vannacht. Dus toch schade in Kyoto, gelukkig geen doden of gewonden.
In de kamer waar mijn gasten de thee ceremonie krijgen zit nog een andere gast. Het gaat beginnen en de host gaat thee maken voor mijn jarige gast.
Waar een mailtje al niet voor kan zorgen.
Ik krijg mijn macha thee beneden in de wacht ruimte.
Na de ceremonie die goed werd ontvangen lopen we nog door de wijk en daarna met de bus naar niet station. Na een rondgang door dit mooie moderne gebouw gaan we lunchen. Ik,niet want ik check iets na voor twee gasten bij de vvv. Als iedereen weer bij elkaar is na de lunch zetten we twee gasten op de bus naar een museum en zelf rijden we in een andere bus terug naar het hotel. Waar de rest naar het paleis gaat. Siësta. Om half zes weer afgesproken en rijden we weer naar het station voor het diner en een luchtshow op de trappen van het ingebouwde theater.
Daarna rijden we naar huis en duik in in bed.
30/7
Vandaag Nara dag maar voor vertrek met de trein gaan eerst de koffers op transport naar Tokyo.
Daarna lopen we naar het metrostation om een rechtstreekse trein naar Nara te pakken.
Het is al weer dik boven de dertig graden als we in Nara aankomen. Eerst naar het grootste houten gebouw ter wereld met daarin de grootste bronzen Boeddha van Japan. Na een uur lopen we tussen de lantarens door naar de Shinto schrijn. Bij de derde tempel houden we het voor gezien en gaan terug naar Kyoto. Het is gewoon te warm zelfs de wind is een warme föhn.
In het hotel ga ik onder de douche en besluit een maaltijd af te halen. Deze eet ik op in mijn kamer en ga vroeg slapen. Ik word helemaal murf van dit warme weer.
31/7
Heel vroeg wakker en ik ga alvast maar metro kaartjes kopen. Rond half negen lopen we met de rest van de bagage richting metro. Het is behoorlijk druk en we kunnen niet zitten. Gelukkig is het maar een paar haltes naar Kyoto station. We lopen daar meteen door naar het Shinkansen platform zodat iedereen weet waar ze moeten zijn. Daarna zijn ze vrij tot dat de trein vertrekt.
We zitten aan de goede kant van de trein maar we zien Mount Fuji niet. Er hangt heel veel bewolking om de berg.
Rond 12:00 uur komen we aan in Tokyo Station en we rijden met de Yamenote lijn naar Ueno station. Hier geef ik de groep tijd om te lunchen en ga zelf opzoek naar de Subway Information. Die zit nog op het zelfde plek dus heb ik tijd om even rond te wandelen. Het is buiten heel warm en ik krijg last van astma waar ik eigenlijk nooit meet last van heb.
Na de lunch gaan we een metro kaart voor 72 uur kopen en rijden naar het hotel. Helaas kunnen we nog niet inchecken maar daar weet ik wel wat op. Hup de metro in naar de wijk Asakusa. Daar staat het hoofdkantoor van Asahibier en een mooi gebouw van Philip Starck. Op het dak van de toerist Information hebben we een mooi uitzicht over de wijk.
Ook bekijken we de Sensoji tempel en souvenir straat er naar toe. We besluiten de middag met een wandeling door de keuken straat voordat we terug gaan naar het hotel.
Ik eet alleen op de kamer, even rust.
1/8
Vandaag doe ik een rondje Tokyo met de metro. We rijden eerst in een half uur naar het Goverment kantoor. Het is half 10 en al 27 graden. Gelukkig kunnen we veel ondergronds blijven vandaag. Bij het stadhuis moeten we toch even naar buiten om een paar foto’s te nemen van het gebouw wat een computerchip moet voorstellen. Even later zoeven we naar de 45e verdieping voor een prachtig uitzicht maar helaas is Fuji vandaag ook niet te zien. Ik denk dat we een smog probleem hebben.
Door naar Harajuku waar we door Takeshite dori en Otomotosando lopen. Het hipste straatje en duurste flaneer straat.
Weer met de metro verder om renpaard haltes verder als mol weer naar boven te komen. Nu in Shinjuku de wijk met het drukste kruispunt ter wereld en het beeld van Hachiko. Snif snif.
Even later lopen we door de helse hitte naar het paleis, er is hier nergens schaduw en het voelt net of mijn broek in de brand staat. Op de terug weg gaan we daarom ook een terrasje pakken. Even bijkomen onder het genot van een ananassapje.
Later realiseren we ons dat we buiten zitten i.p.v. binnen in de airco. We waren blijkbaar blij ee; terras buiten te zien.
Na deze welkome stop bekijken we het Forum gebouw, een congres centrum met een prachtig gebouw.
Door naar het Tokyo Station wat weer een heel ander gebouw is maar ook mooi.
Twee gasten gaan naar het hotel en met zijn vieren bedenken we om meteen door te reizen naar een tempel bij de vismarkt waar een festival wordt gehouden,
Het blijkt een buurt feestje te zijn. We zijn vroeg en gaan aan een tafel zitten. Gedurende de anderhalf uur dat we er zitten te wachten op dat wat gaan komen, komen er steeds meer mensen in kimono naar het plein. Er staat een grote toeren opgesteld waar op de bovenste verdieping een grote trom staat en rondom het podium kleinere trommen staan.
De kinderen drummen er op los en om zes uur begint in de tempel een soort mis voor de trommelaars.
Om zeven uur gaat het los en gaan de buurtbevolking dansen op de maat van de drummers en een ander muziekje.
Heel gezellig. Een iet wat dronken man vraagt of ik mee wil dansen enach waarom niet. Maar mijn coördinatie benen armen is nihil dus het ziet er vast niet uit.
Rond half acht zijn we moe en voldaan en gaan we naar het hotel terug.
Maar ook daar horen we drum en muziek en ook daar is gezelligheid.
De dans is voor de overleden zielen die even naar aarde komen om mee te dansen. Erg mooi om alle buurtbewoners bezig te zien van jong tot oud.
2/8
Vanmorgen met twee gasten naar de vismarkt geweest maar helaas mochten we er pas na 11:00 uur op en was al de vis al weg. Nog een beetje bij de restaurantjes en winkeltjes langs gelopen. Daarna zij hun eigen weg gegaan en ik ben naar de tweede hands winkel gegaan. Kon niet veel kopen omdat ik morgen een binnenlandse vlucht hebben minder kilo’s mee mag nemen dan op de KLM vlucht op weg naar huis.
Terug naar het hotel en na een douche, warmste dag van de reis 37 graden, in slaap gevallen. Tegen zes uur nog gewandeld en gegeten, het is nu onweers lucht maar geen drup.
Om negen uur afgesproken met de groep in de lobby en onder het genot van een drankje afscheid genomen. Altijd een sneu moment vind ik.
Tegen elf uur op bed om morgen heel vroeg op te staan.
3/8
Om 05:15 uur gaat de wekker en na een douche stap ik met één gast de taxi in. Deze brengt ons naar het treinstation Keisei Ueno waar ik een treinkaartje koop voor hem. We nemen afscheid en hij gaat met de trein naar Narita het vliegveld van Tokyo.
Ik loop in 20 minuten terug naar het hotel en ga weer slapen.
Om 08:45 uur gaat de wekker weer en na een douche ga ik ontbijten. Daarna de koffer pakken en nu zitten wachten tot 13:30 uur wanneer onze taxi’s komen en wij naar het treinstation gebracht worden. Ik kom pas tegen 21:00 uur aan in Fukuoka waar mijn laatste drie weken van de 10 in gaan.
Ik weer het zelfde rondje don dus oud nieuws. Ga alleen op de blog schrijven als er iets speciaals is.
26 augustus vlieg ik weet naar huis en ik ben dus met mijn verjaardag niet thuis. 6 september vlieg ik naar Yerevan om daar een Armenië reis van twee weken te begeleiden.