Stedentrip Barcelona. - Reisverslag uit Barcelona, Spanje van Anne-Marie Teuben - WaarBenJij.nu Stedentrip Barcelona. - Reisverslag uit Barcelona, Spanje van Anne-Marie Teuben - WaarBenJij.nu

Stedentrip Barcelona.

Door: Anne-Marie.

Blijf op de hoogte en volg Anne-Marie

10 Januari 2019 | Spanje, Barcelona

Zaterdag 5/1
Na een halve nacht slapen schrik ik toch wakker van de wekker.
Het is zes uur in de morgen tijd om op te staan. Beneden is Bowie heel vrolijk totdat hij het koffertje ziet. O een één of andere manier heeft hij door dat ik weer weg ga. En dat stemt hem niet vrolijk.
Na een verfrissende douche en ontbijt van gebakken groenten die op moeten komt Erwin om 06:45 uur ook naar beneden. Even kletsen en rond 07:10 uur staan Ignatia en Arjan voor de deur. Op naar Schiphol. Het is niet druk op de weg en rond half negen komen we aan. Ik heb al ingecheckt en na een bezoek aan Bali 19 mogen we weer terug wandelen naar gate B15.
Het is in deze terminal erg druk en er staan overal rijen met mensen die weer naar huis vliegen of juist op vakantie gaan zoals wij.
Na een tijd wachten mogen we rond 10 uur inchecken. Rij 32 stoel E en F, aan het raam en in het midden van een rij van drie. Ignatia gaat naast het raam zitten en onderweg kan ze prachtige foto’s nemen. Eerst van het opstijgen en onderweg van de bergen met sneeuw. Ik zit naast een man oorspronkelijk uit Marokko maar woonachtig in Amsterdam. We raken verwikkeld in een gesprek over de aanslagen van IS en uithuwelijken. Erg interessant om zijn visie daarover te horen. Tegen één uur landen we in Barcelona. Het zonnetje schijnt en het is 10 graden.
We moeten naar een andere tunnel voor de metro. Dus even lopen maar niet veel bagage mee dus zijn we er zo. Daar toetsen we in een apparaat een code in die ik via internet heb gekregen zodat er een minuut later twee openbaar vervoer passen in de uitgifte la liggen. Op naar de metro.
En in deze metro is het erg rustig en we kunnen naast elkaar zitten. Van L9 moeten we overstappen naar L5 en tijdens die overstap merken we hoe diep we zitten. Ik geloof dat we wel zes roltrappen omhoog gaan. De eerste bedelaarster komt in de metro ook langs. We stappen uit bij de hakte Verdaguer en moeten nog een klein stukje lopen naar het hotel.
Ik heb geboekt in Room Mate Clara aan de Mallorca. Het hotel blijkt in een oud statig huis te liggen. De ingang ziet er veelbelovend uit met een prachtige boog deur met ijzeren spijlen en glas erachter. De receptie is super hip en blauw en groen. Een kleine balie met drie computers en vier personen erachter.
We checken in en nemen er meteen ontbijt voor vier ochtenden bij.
Hup naar boven met de lift en op de vierde etage stappen we uit. We hebben kamer 409 en zitten op de oost kant waar de zon op komt.
Helaas geen balkon maar de deuren kunnen wel open. Het is een prachtige moderne kamer met twee bedden, stoel en tafeltje en een bar rijkelijk gevuld met drank. Een ruime kast en een gesplitste badkamer.
Links het ruime toilet gedeelte met een toilet en wastafel. En rechts de douche met een stortdouche.
Eerst lopen we naar de Lidl voor verse broodjes en drinken. We zijn van het reizen en een slapeloze nacht allebei erg moe en hangen de eerste anderhalf uur wat rond in de kamer en lezen ons in.
Er is een parade in de stad en we besluiten naar de Ramblas te gaan. Het is hier katholiek en vandaag komen de drie koningen aan. Net als bij ons met sinterklaas krijgen de kinderen hier ook cadeaus maar met drie koningen. En er is een parade. Uiteindelijk vinden we de parade maar er zijn zoveel mensen bijeen gekomen dat we aansluiten aan rij 10 of zo dik. Kortom we zien niet veel alleen de hoge wagens. Het is een beetje een carnaval optocht.
We lopen nog wat rond in de oude stad en zien een prachtige kathedraal die helaas al gesloten is. Ernaast is een gebouw van Gaudí. Morgen nog maar eens kijken bij daglicht.
Rond een uur of negen zijn we terug in het hotel waar we uitgeblust in slaap vallen.
Zondag 6/1
Ik word om half negen wakker,het is een heerlijk bed. Ig slaapt nog maar wordt rond negen uur ook wakker. We gaan lekker rustig aan doen en daarna ontbijten. Wat zeer uitgebreid was.
Het is een feestdag omdat het drie koningen is en er is veel gesloten. We hebben gisteravond nog online tickets besteld voor het Picasso museum waar we om 16:00 uur gratis naar binnen mogen.
Eerst lopen we naar de Sagrada Familia, de kerk van Gaudí. Vandaag schijnt de zon volop en de kerk staat er prachtig bij. Mooie blauwe lucht als achtergrond voor de foto’s alleen jammer dat er een paar hijskranen en ingepakte torens bij op,staan. Maar ja dat heb je met een kerk waar aan nog steeds gebouwd wordt en gerenoveerd.
We lopen een rondje om het parkje waar de kerk in staat en genieten van de vreselijke geur van de uitwerpselen van de vele tropische vogels die hier rondvliegen en mooie nesten hebben gebouwd.
Daarna duiken we de metro in op weg naar de haven. Ook gisteravond hier rondgelopen maar we willen het overdag ook zien. We zien Columbus op zijn sokkel staan, een circus, allemaal Afrikaner die spullen verkopen, prachtige jachten en strand. En dat is waar we even een poosje in de zon naar de zee gaan zitten kijken. En ja hoor ook hier een paar waaghalzen die gaan zwemmen. Het is ongeveer 17 graden vandaag en een strak blauwe hemel die door wat vliegtuigstrepen door klieft wordt.
Het is erg druk op het strand waar mensen heerlijk in het zand genieten van de zon en elkaar. Tegen drie uur lopen we naar het Picasso museum. Ook hier druk maar te doen. Het is gesitueerd in een prachtig oud pand. Helaas worden de onderste zalen gerenoveerd of op nieuw ingericht, ze zijn in ieder geval dicht. Vandaar dat we alleen de bovenste zalen kunnen bekijken maar ook hier hangen prachtige schilderijen van Picasso en nog wat van vrienden van hem. Helaas niet zoals in Madrid de studies van de schilderijen. Maar voor een gratis bezoek de moeite waard.
We lopen weer naar de Kathedraal van Barcelona maar helaas weer gesloten.
Dan besluiten we de dag met een papa frites con mayonaise. Altijd lekker.
Met de metro naar het hotel waar we zien dat de Lidl al dicht is.
Heerlijk liggend op ons lekker bed zijn we de rest van de dagen aan het inplannen. Kaartjes online bestellen voor de Sagrada Familia en Park Guell. We gaan dinsdag op de Gaudí toer.
Maandag 7/1
Vanmorgen al om 06:00 uur wakker van buren die thuis kwamen van het stappen en even op het terras verder gingen praten. Grrrr.
Om negen uur opgestaan en na een douche en ontbijt in de benen. We wandelen weer naar de Sagrada Familia om de metro te nemen naar Paral Lel.
Daar nemen we de bus naar Montjuïc. En verder naar boven met een tweede bus naar het kasteel. Eerst maar eens naar het toilet en dan het kasteel bekijken. Maar nog meer van het mooie uitzicht over de stad en de haven genieten. We lopen achter het kasteel langs de berg weer af en richting het Olympisch Stadion waar we de botanische tuin bezoeken. Veel bomen en planten uit Australië, Chili, California, Canarische Eilanden en natuurlijk de Mediterraanse Zee. Helaas weinig bloeiende planten. Wel geteld één eend en heel veel kleine parkieten. En die snateren er op los.
Na vijf kwartier hebben we het gezien en lopen we richting het stadion en het Olympisch museum. Daar pakken we de bus weer naar metro station Paral Lel waar we nog een stukje lopen. Tja en dan kom je bij een pizza bakker langs die ontzettend lekker uitziende pizza’s in de etalage heeft liggen. Daar moet je van eten....dus naar binnen. We bestellen beide een stuk met groente. Het wordt keurig even in de oven gedaan en smakelijk eten.
Daarna keren we terug naar het hotel maar wel even via de Lidl om drinken en nog wat late night snack aan te schaffen.
Oude mooie dag met weer veel zon en rond de 13 graden. Morgen Gaudí dag.
Dinsdag 8/1
Vandaag vroeg opgestaan en na een douche en ontbijt op naar Parc Guell.
Via Casa Mila, ook van Gaudí rijden we met de metro naar Parc Guell. Waar we om 11:00 uur ik mochten. Voor alle gebouwen enz. van Gaudí moet je op voorhand online tickets voor kopen anders sta je lang in de rij of je vist achter het net.
Ik had een voorstelling van het park dat het heel groot was maar dat was een enorme teleurstelling. Heel klein en alle toeristen in Barcelona lopen daar rond.
We hebben wel alles kunnen bekijken tussen de mensen massa’s door maar een foto zonder toerist kom je bij mij niet tegen.
Je hebt er overigens een prachtig uitzicht over de stad richting zee. Na een uur en een kwartier staan we weer buiten het park en lopen we richting metro.
We besluiten via Casa Batilo te gaan, ook een woning bedacht door Gaudí.
We bekijken alleen de gevel en die vind ik prachtig. Tegenover gaan we bij de McDonald naar het toilet en gaan we een thee drinken. Dat is dan wel een mooi uitzicht op het huis.
Door naar de Sagrada Familia. Was het in het park druk hier is het nog erger.
We mochten er om 14:15 uur in. Ik vind de buitenkant spectaculairder dan de binnenkant. Maar het schip is erg mooi en de zon schijnt prachtig door de glas en lood ramen. Buiten kunnen we nog het schooltje bezoeken en op weg naar de souvenirshop is nog een museum over de bouw. Dat maakt het bezoek het waard. Alleen de kerk voor de €17 entree was het echt niet waard.
Kortom een mooie Gaudí dag gehad.
Nu zitten we even bij te komen op de hotel kamer en dan op naar een restaurant.
We zijn nog naar de gotische wijk geweest en hebben lekkere falafel gegeten.
Woensdag 9/1
Vandaag weer lekker uitgeslapen en na een douche en ontbijt uitgecheckt.
Koffers afgegeven bij de receptie en met de metro naar de rommelmarkt bij Glories. Ik voel me niet geweldig en ben strand verkouden aan het worden.
Eerst over de gewone markt gelopen voordat we de rommelmarkt opgingen. Zo’n twee uur later hadden we elk hoekje gehad en niets gekocht ook een wonder. Met de tram naar het strand voor een laatste blik.
Hier is het strand mooi schoon anders dan op de Noordzee kust waar met de storm de inhoud van een aantal overboord geslagen containers is aangespoeld. Met de metro weer, via de Lidl, naar het hotel waar we de koffers ophalen en met de metro naar het vliegveld gaan.
De vijf dagen zijn alweer om, veel te snel. Dag mooi weer.
Op naar het vliegtuig waar we op rij 27 op stoel C en D zitten. Dus tussenin in het gangpad. In het begin van de vlucht veel turbulentie. En ik ben zeer verkouden terug gekomen.