Laatste week familie reis. - Reisverslag uit Tokio, Japan van Anne-Marie Teuben - WaarBenJij.nu Laatste week familie reis. - Reisverslag uit Tokio, Japan van Anne-Marie Teuben - WaarBenJij.nu

Laatste week familie reis.

Door: Anne-Marie.

Blijf op de hoogte en volg Anne-Marie

05 Augustus 2019 | Japan, Tokio

Vrijdag 26 juli
Vanmorgen konden we even uitslapen. Om 09:15 uur afgesproken in de lobby.
We gaan fietsen langs de Shimanto rivier. We lopen naar de tourist Information waar ik fietsen heb gereserveerd.
We hebben 6 gewone fietsen en de rest mountainbikes.
Eerst rijden we door Shimanto om aan de andere kant van de stad de rivier over te steken over een mooie rode brug.
Eenmaal aan de overkant rijden we eerst naar het libelle park. Na een half uur libellen kijken rijden we verder langs de rivier tot we bij een bruggetje komen die we oversteken. Aan de overkant gaan we een paar uur zwemmen.
De terug weg valt één van de fiets en rond drie uur zijn we weer in Shimanto.
We leveren de fietsen in en me; heeft vrije tijd.
Klok slag zes uur verzamelen in de lobby en lopen we naar de andere kant van de rivier waar een sushi restaurant is. We moeten een half uur wachten en kunnen dan aanschuiven. Heerlijk.
Zaterdag 27 juli
Om 09:15 uur heb ik met drie gasten afgesproken in de lobby. We gaan naar de onsen en het strand. De rest van de groep doet het rustig aan. De jongens gaan voetballen en de ouders wandelen en wassen.
Wij hebben 8 km voor de boeg en plonsen daarna in de onsen. Één gast fietst daarna terug en ik vervolg de fiets route twee gasten naar het strand.
Ik ga met de vader zwemmen maar de stroming is te sterk. Na een uurtje gaan we terug om uiteindelijk rond twee uur weer terug te zijn in de stad.
Even snel douchen en om drie uur is de volgende afspraak. Het is Matsuri in de stad. Er is eerst een danswedstrijd door de straten tijdens dit festival. Prachtig. Er komen drie dans groepen voor bij. Vooral de laatste hebben een geweldige choreografie. Ze hebben ook mooie kostuums aan.
En dan het lange wachten. We zijn uitgenodigd om tijdens de avond mee te lopen met een processie.
Groepen buurtbewoners dragen een hoge draagbaar versierd met lantaarns en uitsteeksels met bloemen van papier.
Het gevaarte weegt 300 kg. Er zijn dus veel mensen nodig om hem te dragen.
Wij moeten onze naam noteren, leeftijd en of je op de afterparty komt.
Dan krijgen we een festival jasje en mogen we mee eten en drinken.
En drinken wordt er gedaan, mega veel bier gaat er door heen. Om half zeven wordt de draagbaar gezegend met een sproei sake in alle windrichtingen.
Er worden regels voorgelezen en we gaan naar ons begin punt.
Om zeven uur worden de wielen verwijderd en moeten we dragen. En als je dan recht de straten doorloopt maar nee we gaan van links naar rechts en op de kruispunten wordt er een spin gemaakt. Baar iets naar beneden houden en kei hard rondjes lopen. Er stuiteren door de snelheid steeds mensen op de straat, erg gevaarlijk dus. Met dit spinnen doen wij niet mee. Fantastisch om van zo dicht bij een festival mee te merken.
Na twee uur lopen komen we weer bij het begin punt aan en worden we naar een restaurant gebracht waar de after party is. Er staat weer allemaal eten en we mogen drinken bij de bar halen.
Na een dik uur bedank ik iedereen en nemen we afscheid, het is 22:00 uur.iedereen is dood op en een liter zweet kwijt geraakt door deze inspanning in 31 graden.
Wat een dag. Ik heb genoten maar wel rugpijn. Geweldig hoe gastvrij men in deze stad is.
Zondag 28 juli
Om negen uur lopen we naar het treinstation. We nemen de trein van 09:24 uur naar Kochi alwaar iedereen het kasteel en de markt bezoekt.
In de tussentijd koop ik treinkaartjes en boodschappen. Als we om 16:13 uur de trein weer opstappen mogen we na 13 minuten weer overstappen.
We belanden in een boemeltje die dwars door de vallei gaat. Op een klein stationnetje stappen we uit en daar staan twee mensen ons op te wachten met busjes van Happy Raft. We worden naar onze boerderij halverwege de berg gebracht. Het laatste stukje moeten we lopen met alle bagage. Te smal paadje voor de busjes.
We verdelen de kamers(slapen op de grond) en zetten alle fans aan. Het is snikheet en vol met steek muggen.
Ik duik meteen de keuken in om spaghetti te maken. We maken er sla bij en op de BBQ kan vis en vlees gebakken worden. Ook zijn er toetjes.
En na al deze gezelligheid gaan de kinderen op bed en wij zitten nog na. Een paar whiskey’s later volgen wij de kinderen.
Ik slaap door de warmte en de kinderen zeer weinig.
Maandag 29 juli
Na een vroeg ontbijt stappen we om 08:20 uur de busjes weer in.
Beneden bij het kantoor van Happy Raft splits de groep zich in wandelaars en rafters. Ik zit bij de rafters natuurlijk.
De wandelaars gaan een route van 3 uur lopen.
Wij rafters doen een wetsuit, schoentjes en zwemvest aan en nemen een peddel mee. We belanden in één boot als Chelsea een Frans Canadese dame ons uitleg heeft gegeven in de bus die ons naar de boten brengt.
Onze kapitein is Nieuw Zeelander Mex die ons nog wat uitleg geef en we go!
Het water staat veel hoger dan in april en de rapids zijn ook veel spectaculairder. Onder weg natuurlijk geintjes uit halen met de andere boten en we belanden veel in het water. En daar is het lekkerder dan in de boot. De zon is erg warm. Na zo’n ander half uur raften zijn we al bij het einde en worden we 100 meter ervoor uit de boot gezet om te zwemmen.
Heerlijk koel en we blijven dankzij het zwemvest heerlijk drijven.
Dan moeten we met de peddel nog berg opwaarts lopen voor we bij de keet van Happy Raft aankomen. Daar kleden we ons om en nemen nog wat te eten.
Om half één nemen we de boemel verder door de vallei. En na een keertje overstappen komen we aan in Takushima alwaar we de highway bus naar Osaka nemen. We doen er bijna drie uur over en nemen op Osaka station de metro naar het hotel. Nog een stukje lopen en inchecken.
Ik leg nog wat dingen uit haal wat te eten en bereid het vertrek alvast voor.
Dinsdag 30 juli
Vanmorgen met zes gasten met de metro naar het aquarium gegaan. Het was gelukkig niet zo druk als in april en we konden bij alle ramen kijken. Na twee en half uur weer de metro terug genomen en sommige gasten zijn zelf erop uitgegaan vanaf het aquarium.
Ik ben met twee terug gegaan naar het hotel waar ik mijn koffer heb gepakt en in bad heb gelegen.
Ook alvast voorbereidingen getroffen voor de reis na deze, daar kreeg ik het dossier van toe gestuurd vandaag.
Woensdag 31 juli
Kyoto excursie dag.
Vandaag Zijn we met de trein naar Kyoto geweest en daar met de stadsbus de Inari Taisha, Sanjusangendo, de theepottenwijk en Gion bezocht.
Het laatste half uur bij een theehuis Geisha’s gespot en twee Maiko’s gezien.
Daarna terug met de trein en gegeten. Mooie maar lange dag. Morgen naar Tokyo. Vandaag bericht gekregen dat ik Bhutan mag begeleiden. Heerlijk een droom komt uit.
Donderdag 1 augustus
Met de Shinkansen van Osaka naar Tokyo duurt ongeveer twee en half uur. Heerlijk lezen. Helaas was het te bewolkt om Fuji te zien.
In Tokyo nog met de cirkel trein naar het hotel, spullen neer zetten en op pad.
We besluiten om vanmiddag naar Akihabara en Asakusa te gaan. In Akihabara gaan we metro passen kopen en lunchen.
Daarna door naar Asakusa waar we eerst het dak van de Toerist Informatie gaan we een overzicht van de wijk hebben.
Daarna vrije tijd bij de Sensoji. Ik neem een ijsje, het is 36 graden en een gevoeld temperatuur van 45 graden. Pfff dus.
Daarna lopen we naar de keuken straat. Terug naar het hotel met de metro.
Ik ga de laatste avond en de dag van vertrek voorbereiden.
Vrijdag 2 augustus
Vandaag hebben we om half tien in de lobby afgesproken. Er komen 12 gasten opdagen. Met de metro gaan we naar de Goverment Building. Helaas is Fuji san niet te zien en is het erg mistig om ons heen.
Verder naar Harajuku met 7 mensen. Daar lopen we meteen door naar een Okonomiyaki restaurant in de wijk. Als lunch gaan we daar zelf op een tepan plaat bakken. Ik neem sobayaki. Een noodle gerecht. Heerlijk!!!
Daarna lopen we door Takashima dori het hippe straatje en omotosando de duurste winkelstraat. Wat een drukte hier.
Met de metro verder naar Shibuya waar we hondje Hachiko bewonderen en bij de Starbucks het drukste kruispunt van de wereld. Op dit tijdstip en midden in de zomer is het er niet erg druk.
Verder naar het paleis, Forum gebouw en station. In het Forum gebouw staat een klein robotje die kan dansen.
Leuke dag maar bloed heet. We bereiken de 35 graden wat hier aanvoelt als 47 graden.
In de avond hebben we afgesproken in de lobby voor een afscheid woord.
Ik geen mijn kado’s en krijg een envelop met inhoud.
Zaterdag 3 augustus.
De groep heeft nog tot half twee vrij en gaan bv nog naar een museum. Ik loop wat rond in de wijk en koop alvast treinkaartjes.
Half twee lopen we met alle bagage naar een metro station en nemen de trein naar Haneda. Rond kwart voor drie staan we in de rij om in te checken. Hier beginnen ze daar twee en half uur voor de vlucht mee. Nog even wachten dus.
Maar op deze manier kan iedereen tenminste bij elkaar zitten.
Als iedereen is ingecheckt neem ik afscheid en ga terug naar de stad.
In Tamachi stap ik uit en loop naar mijn nieuwe hotel. Wauw best luxe.
Ik check in neem een douche en rij 45 minuten met de metro naar het noorden van Tokyo. Ben best moe maar er is een vuurwerk festival en daar wil ik graag naar toe.
Na een klein half uur lopen kom ik bij het terrein aan waar het festival gehouden wordt. Het is heel druk en terwijl ik de rivier wal op loop begint het al te knallen.
Over de dijk zie ik een enorme mensen massa, ik dank dat er wel een half miljoen mensen op de been zijn. Iedereen zit netjes op de dijk of loopt rond de eettentjes. Ongelooflijk dat hier geen problemen ontstaan bij aankomst en vertrek. De metro gaat extra en er lopen heel veel beveiliging en politie rond om de stroom mensen te begeleiden.
Ik blijf een half uur naar het vuurwerk kijken en besluit terug te gaan voor de mensen massa uit. In de tussentijd word ik opgevreten door muggen.
In de hotel kamer neem ik een douche en rommel nog wat aan. Ben erg moe en hoop vannacht goed te slapen.
Zondag 4 augustus
Lekker geen wekker! Na een ontbijt ben ik naar het Tokyo treinstation gegaan.na een tijdje zoeken gevonden wat ik zocht: het gevonden voorwerpen loket. Iemand uit de groep van juni is zijn hoed in de Shinkansen trein vergeten.
Leuke opdracht om hem weer terug te krijgen.
Ik kom er achter dat de gevonden voorwerpen 7 dagen hier blijven liggen en dat ze daarna naar een politie bureau gaan. Helaas is het gesloten op zondag.
Komende week nog eens proberen.
Daarna naar Shinjuku om twee platen zaken te bezoeken en Erwin blij maken. Uiteindelijk koop ik er vier. Nog even naar een Daiso voor de laatste spullen te kopen die mee gaan naar Nederland.
In de hotel kamer ben ik verder de hele middag en avond bezig mijn komende reis voor te bereiden. Terwijl ik op een bureaustoel aan een bureau zit begint het rond half acht wel heel erg te schudden. Oh jé een aardbeving. Het hotel schud een aantal seconden en rondom het hotel gaan rode waarschuwings lichten flikkeren en hoor ik veel sirenes.
Volgens de aardbeving site is er rondom Fukushima een aardbeving van 6,2 geweest en die voelde ik hier op 300 km afstand dus. Wij hadden wat naschokken.
In de avond lekker lui in bad gelegen, iets wat ik eigenlijk nooit doe.