Hitte. - Reisverslag uit Okayama-shi, Japan van Anne-Marie Teuben - WaarBenJij.nu Hitte. - Reisverslag uit Okayama-shi, Japan van Anne-Marie Teuben - WaarBenJij.nu

Hitte.

Door: Anne-Marie.

Blijf op de hoogte en volg Anne-Marie

13 Augustus 2019 | Japan, Okayama-shi

Maandag 5 augustus
Vanmorgen vroeg opgestaan en na een douche en ontbijt wil ik naar naar de Sengakuji lopen. Als ik op de 17e verdieping naar Verweggistan kijk zie ik opeens Mount Fuji, wat fijn. Half uurtje later en kompleet nat gezweet kom ik bij de tempel aan.
Ik loop eerst een rondje over het terrein. Hier liggen 47 Ronin Samurai begraven. Daarna geef ik mijn stempel boek af en wordt door een goed sprekende Japanse monnik aangesproken. Over tien minuten terug komen aub.
In de tussentijd bedenk ik me dat dit een Zazen tempel is. Dit is een vorm in het Boeddhisme waar ik bij mediteer thuis.
Als ik mijn stempel boek weer ophaal vraag ik of ik ook mee kan mediteren.
Ja dat kan 1 x per maand en dat staat op de website. Tuurlijk in deze tijd heeft een tempel ook een website.
Fijn dat ik dat weet. Domy ik hoop dat dit volgend jaar lukt!!!
Via Shinagawa station loop ik terug naar het hotel al waar ik eerst maar weer een douche neem. Fuji San is verdwenen in een wolken dek.
Om kwart voor 12 komen de eerste gasten binnen wandelen. Ik wordt keurig door het hotel personeel gebeld. We kletsen een uurtje en dan gaan ze op pad.
Een vader en dochter.n
Het gezin van vier zat bij hen in het vliegtuig maar is er om 13:40 uur nog niet.
Om drie uur ga ik met de trein naar het vliegveld. Om daar erachter te komen dat de groep vertraging heeft.
Dan heb ik mooi de tijd om de japanrail passen van de gasten die er al zijn en die van mij te activeren.
Als iedereen gearriveerd is lopen we naar de trein. Ik vraag aan de conducteur op welk perron we moeten zijn en we stappen in. Gaat halverwege de reis de trein naar het zuiden i.p.v. naar het noorden. Weer uitstappen en naar een andere trein. Nu zitten we wel goed. Leuk begin.
Wat wel weer mooi is doordat we de verkeerde trein namen hebben we Fuji al gezien.
Maar dit excedent zal het begin van een vrijdag de dertiende reis worden bleek later.
In het hotel kunnen we wel meteen inchecken en ik geef de groep vrij. Het is intussen tegen acht uur in de avond.

Dinsdag 6 augustus
Het is vandaag 74 jaar geleden dat de bom viel op Hiroshima.
En ook de dag dat iemand in de groep jarig is. Hij is 19 geworden enik heb hem een cadeau gegeven.
Hij was verbaasd. Als de groep beneden is blijkt dat een heleboel door een raam Fuji hebben gezien. En dat klopt door een raam bij de liften kun je de vulkaan zien.
Ik doe mijn welkom gesprek en voorstel rondje en we haan op weg. De hele groep gaat mee.
Allereerst gaan we naar de Goverment Building om vanaf de 45e verdieping de omgeving te bekijken en hopelijk Fuji. Moet het wel open zijn. Shit gelukkig is er ook een kleine expositie over de Olympische Spelen. Daar zie je de originele vlag van de OS maar ook van de Paralympics. Je kunt op de foto een dublikaat vlamhouder en met de twee mascottes.
Daarna rijden we met de metro naar Harajuku alwaar we gaan lunchen en door Takeshite dori, het hipste straatje van Tokyo, lopen. Een stukje Omotosando, duurste straat, en hup de metro weer in.
We stappen uit in Shibuya alwaar we het beeld van Hachiko en het drukste kruispunt van de wereld bezoeken.
Het paleis van de keizer en het Forum gebouw beëindigen de dag. Vanaf dat punt laat ik de groep alleen en ga ik naar Tokyo Station om de rest van de passen te activeren. En alle treinkaartjes te kopen.
En dat levert problemen op. Wij zijn hier tijdens Obon de tijd om de overledenen te eren. Heel veel Japanners reizen naar hun geboorte grond om dat te kunnen doen. Voor zaterdag zijn alle gereserveerde treinstellen uit verkocht. Wij zijn met 19 mensen en bagage verplicht om nu niet gereserveerde plaatsen te nemen. Maar dat doen natuurlijk heel veel mensen en wordt het voor ons zeer moeilijk om een plaats te bemachtigen. En we hebben een treinreis van vijf uur voor de boeg. Grrr.
Ik ben uiteindelijk om 21:30 uur thuis en ga maar eens eten.

Woensdag 7 augustus
We hebben om 08:30 uur afgesproken om naar de training van de sumoworstelaars te gaan. Ik heb gisteravond gebeld en we zijn welkom tot 10:00 uur. Uiteindelijk vertrekken we om 08:45 uur en komen tegen 09:25 uur bij de training stal aan. De training is al afgelopen, shit.
Het is toch echt niet vrijdag de 13e.
We zijn vlakbij Asakusa en treinen daar naar toe. Ik begin op het dak van de tourist Information omdat je daar een mooi uitzicht hebt over de buurt.
Daarna bezoeken wij de Sensoji de Boeddhistische tempel en de Asakusa jinja een Shinto schrijn. Ik leg alles uit en we lopen naar het keukenstraatje. Onderweg is de groep al een stuk kleiner geworden en zijn een aantal zelf erop uit gegaan.
In Ueno lunchen we en wordt het groepje nog kleiner.
Uiteindelijk ga ik met zes mensen nog naar de manga wijk Akihabara en naar Shinjuku om het stad huis te bezoeken.
We hebben een prachtig uitzicht over de stad maar helaas is Fuji niet te zien.
In de avond loop ik nog naar Shinagawa station om een poging te doen voor treinkaartjes op de 10e.
Helaas levert het niets op. Krijg nog een bericht van Erwin met een stukje teletekst dat er al heel veel Japanners overleden zijn door de warmte en veel in het ziekenhuis opgenomen zijn,
Donderdag 8 augustus
Ik zit tot 10:00 uur in de lobby voor vragen.
Daarna maar weer naar een treinstation voor kaartjes voor de 10e.
Wat me niet gelukt is en het dus een hele toer wordt om met 19 mensen en bagage in de niet gereserveerde wagons te komen.
Laatste dag Tokyo

Vrijdag 9 augustus
We reizen met de Shinkansen naar Odawara. Daar aan gekomen brengen we eerst de bagage naar het hotel. Al hoe wel ik tegen de gasten zeg dat er te veel bewolking is om Fuji te zien willen ze wel het rondje doen. We kopen een Hakone Pass en rijden in de trein naar Hakone-Yamato. Daar stappen we over in een boemel berg treintje. Drie keer zie ik de machinist voorbij lopen om de trein de berg op te krijgen.
Boven aangekomen kunnen we nog een klein stukje met een verticaal treintje. Helaas is de kabelbaan buiten dienst ivm vulkanische activiteiten.
We moeten met een bus verder naar het meer. Ook op het piratenschip zien we de Fuji niet.
Weer aan land ga ik met een paar gasten naar een langewandelbrug. Hier was ik nog nooit geweest maar vind het prachtig. Helaas ook hier geen Fuji. Wel een zipline die ik zeker een volgende keer ga proberen.
We nemen de een na laatste bus terug naar het station waar we de trein weer kunnen pakken. Een zeer lange dag maar wel mooi.

Zaterdag 10 augustus
De uitdaging is begonnen. We moeten van Odawara naar Hiroshima met de niet gereserveerde plaatsen. We gaan vroeg naar het station en kunnen inderdaad met de JRpassen zo doorlopen naar het perron.
Daar splitsen we op en gaan in vier rijen staan waar de deuren van de trein open zullen gaan. En dit is ons geluk. Door dat we er zo vroeg staan kan iedereen zitten en is de trein super vol. Er staan veel mensen in het gangpad.
In Osaka moeten we overstappen en lunch kopen....ook een uitdaging in 27 minuten.
Trap af, goede perron zoeken, lunch kopen en weer de trappen op.
Er staan zeer lange rijen en wij schuiven aan. Gelukkig is dit het begin station van de trein en kunnen we allemaal zitten. Maar wat een drukte.
Op het station van Hiroshima nemen we de tram richting hotel.
Inchecken kunnen we nog niet maar wel de bagage achter laten. Meteen boek ik ook een restaurant voor vanavond.
Ik loop met de hele groep naar het Peace Park en geef uitleg bij de Dome, episch punt, Jizobeeldje, begraafplaats, studenten beeld, beeld Sadako, Peace vlam, museum en herdenkinghal.
Rond half zeven spreken we in het hotel af en lopen we naar de Okonomiyaki flat. In mijn favoriete restaurant eten we dan met 17 mensen, beetje krap maar gezellig en lekker.

Zondag 11 augustus
Ochtend vrij gegeven en dus geen wekker zetten. Heerlijk na vier en halve week werken. Sommigen gaan naar het bommuseum anderen vullen de dag ook lui in.
Om half twaalf loop ik met belangstellenden naar de tram voor een bezoek aan Miyajima het heilige eiland voor de kust. De tram staat wel erg lang stil onderweg en er blijkt iemand flauw gevallen te zijn. De dokter in de groep helpt.
Uiteindelijk zijn we rond half twee ophet eiland en spreken we om vier uur weer af bij de boot. Twee dames blijven achter en lopen naar de top van de berg waar een bijzondere tempel staat en een mooi uitzicht is.
Ik loop met een aantal gasten naar de DaisoIn, een Boeddhistische tempel die de Tibetaanse invloeden in het Boeddhisme volgt. Zo is er een zetel waar de Dalai Lama twee keer op heeft gezetene liggen er twee mandala’s.
Kortom mijn favoriete tempel op het eiland.
We zijn pas laat terug in heet hotel en ik ben kapot. De hitte heeft mij totaal in de greep.

Maandag 12 augustus
Vanmorgen met Erwin gefacetimed.
Vandaag reizen we met de Shinkansen naar Okayama.
We komen rond 09:30 uur aan en mogen niet eerder inchecken dan 14:00 uur.
We laten de bagage achter en splitsen op. Een groep van acht gaat met de trein en boot naar kunsteiland Naoshima.
Ik ga met de rest naar Kurashiki om de oude Bikan wijk te bekijken.
Was het alle vier weken al warm, gemiddeld 34 graden. Nu brand ik de pan uit. Het is 37 graden. Mooie temperatuur om eens een wandeling te maken, pfff.
Na een goede twee uur door het kanaalstadje te hebben gelopen keren we terug maar Okayama. Op het station van Kurashiki geef ik iedereen de tijd om te lunchen.
Terug in Okayama gaan we lopend naar de beroemde Korakuen tuin. Het is anderhalve kilometer lopen en ik word gek van de hitte. Het is een drukkende warmte omdat er een tyfoon in de lucht zit.
In de tuin lopen en zitten we toch nog een twee uur. We hebben veel plezier bij de koi karpers omdat ik vis voer heb gekocht. Het is zo grappig om te zien hoe de vissen met hun bekjes uit het water komen en bedelen om voer. De schildpadden worden compleet ondergedompeld door de koi.
Terug in het hotel neem ik een wel verdiende koude douche in mijn enorme kamer voor Japanse begrippen. Ik bereid de komende dagen voor en Tegen zes uur loop ik naar buiten om eten te kopen.
Tegen negen uur lig ik plat, ik bed dood op van die hitte.
Leve de airconditioning

Dinsdag 13 augustus
Het is 09:10 uur en iedereen die vandaag mee wil fietsen is op tijd.
We lopen naar het station waar we om 09:26 uur de trein naar Soja nemen.
Veertig minuten later komende daar aan en staan onze fietsen al klaar.
Met 16 personen fietsen we de Kibi route een bestaande fiets route over een vlakte.het is bloedheet en zelfs de wind is warm. Maar beter fietsen met warme wind dan lopen in de stad zonder wind.
Nog in Soja stoppen we bij een supermarkt om water in te slaan. Het de iets van de dag drinken!
Na een uur komen we bij de Kokubunji tempel aan. Een Boeddhistische stroming van de Shingon die oorspronkelijk in de 8e eeuw opgezet is.
Na een kwartier rijden we een stukje verder waar we een graftombe van een prinses bewonderen.
Onderweg een stop bij de Lawson voor het inslaan van de lunch.
En door naar de Kibitsu schrijn en mooie tuin er voor.
Onderweg eten we de lunch op bij een picknick plaats en om 14:21 uur nemen we de trein van Bizen naar Okayama, ongeveer een kwartier.
Snel naar het hotel om te douche en daarna ga ik naar een vinylzaak om te kijken of ik Erwin nog blij kan maken.
Helaas niets voor hem erbij.