Laatste week groep 1. - Reisverslag uit Tokio, Japan van Anne-Marie Teuben - WaarBenJij.nu Laatste week groep 1. - Reisverslag uit Tokio, Japan van Anne-Marie Teuben - WaarBenJij.nu

Laatste week groep 1.

Door: Anne-Marie.

Blijf op de hoogte en volg Anne-Marie

21 Mei 2018 | Japan, Tokio

Zaterdag 12 mei
Vandaag wordt het spannend. Ik heb twee weken geleden kaartjes voor de trein gereserveerd met 7 minuten overstap tijd. Ik hoop dat ik het haal met 21 personen.
Maar eerst lunch kopen voordat we de eerste trein ingaan. We rijden met de Sonic trein van Beppu naar Hakata (Fukuoka). Hij komt met iets vertraging na 2 uur aan. Dan moeten we van perron 5 naar 4 en dat is niet tegenover elkaar. Maar wonder boven wonder red iedereen het en zitten we even later te lunchen inde trein van Hakata naar Nagasaki.
Rond twee uur komen we daar aan en besluiten we eerst naar het hotel te gaan om de bagage te brengen. Onze grote bagage is al door gestuurd met een transport bedrijf maar wij hebben nog een tas bij ons voor één nacht. Met de tram rijden we van het station naar de stad. Tien minuten later zijn we op de juiste stop maar moeten we wachten op vier gasten die niet bij ons in de tram pasten. Het is druk op deze lijn omdat hij langs het station loopt en het vredes park. In het hotel aangekomen mogen we al in checken, wat een feest.
Een half uur later begin ik met het gros van de groep een tocht door de stad.
Morgen krijgen we een rondleiding met gids.
Ik loop eerst langs een Chinees waar ik de gerechten Sara Udon en Champon laat zien. Daarna in de tram terug naar het station zodat we naar de noordelijke tempel route kunnen lopen. Heuvel op want tempels vinden het altijd leuk om zo hoog mogelijk te staan. We gaan naar Fukusaji, een Boeddhistische tempel die in de vorm van een schildpad gebouwd is en Kannon de godin van de genade berijdt het beest. In de tempel hangt een pendel van Foucault. Ook leuk om te zien. Op het terrein zien de gasten in de verste twee Gaudí torentjes en ik vraag of ze naar die kerk willen. En zo geschiede. Beeld van de 26 martelaren bekeken en de kerk. Hier heeft de camera man die mee is op de reis drone beelden gemaakt.
Daarna terug gelopen richting hotel en de brilbrug nog bekeken. Het sushi restaurant aangewezen en terug naar het hotel. Twee keer de gids van morgen gebeld maar helaas geen gehoor.
Terug naar het sushi restaurant om te vernemen dat hij verbouwd is en er geen rails meer is waar je de sushi af kunt pakken maar een tablet waar je op besteld en de Shinkansen die het brengt. Gezellig en lekker. Ook twee gasten kwamen een kijkje nemen. Twee andere Nederlanders heb ik ook even wegwijs gemaakt. Onderweg naar het hotel nog een cadeau voor de gids gekocht.
Terug in het hotel mijn handdoek gepakt en de baden ingegaan. Dit keer een prachtig heet bad, een bubbelbad, een koud dompelbad en een sauna. Heerlijk!
Zondag 13 mei
De gids voor vandaag in Nagasaki is een 82 jarige man die heel snel loopt, goed Engels spreekt maar ontzettend zacht spreekt dus niet te verstaan.
Hij heeft de bom overleeft omdat hij 25 km verder op aan het visjes vangen was met een vriendje, hij was toen 9.
Na een korte introductie gaan we met de tram naar het vredes park, de regen komt met stromen tegelijk uit de hemel. Eerste stop het bommuseum, altijd een zeer aangrijpende rondgang.
Daarna lopen we naar het epic centrum waar de bom gevallen is. Het vredes park volgt met al de beelden die geschonken zijn door andere landen, de resten van een gevangenis en het lelijke beeld van God.
Het regent nog steeds en eigenlijk hebben we het wel gehad maar we zetten door. En na een lunch gaan we naar Deshima, het eilandje waar de Nederlanders in de 17e eeuw mochten wonen en wat nu helemaal is ingesloten door de stad.
Nog even naar Glover park en daarna stuur ik Toru san naar huis, we zijn nat en koud en willen een douche. Jammer van deze dag.
Maandag 14 mei
Gerard is vandaag jarig en wordt 50.
We reizen via Hakata naar Kurashiki. Eerst met een soort langzame Shinkansen en vanaf Hakata met een Shinkansen waar we 325 km per uur klokken.
In Okayama nog met een boemel naar Kurashiki. We lopen vanaf het station naar het hotel, kunnen al inchecken en werpen snel de spullen in de kamer.
Met een groepje loop ik de oude Bikan wijk in, mooi weer en prachtige plaatjes.
Hier staan allemaal gerenoveerde handels huizen langs een stroompje.
S avonds een snellen hap en de fietstocht van morgen voorbereiden.
Maar dat doe ik niet voordat ik de onsen van het hotel bezoek. Op de negende verdieping is een binnen en buitenbad prachtig ingericht en ik ben de enige bezoeker. Ook is er een sauna.
Dinsdag 15 mei
We reizen met de boemel naar Soja waar 19 fietsen klaar staan. Even de zadels goed op hoogte en we gaan. Bij elk stoplicht moet ik stoppen omdat niet iedereen in één keer door groen kan. Zodra we de stad uit zijn kunnen we genieten van ‘het platte land’. Helaas zijn er geen rijstvelden te bewonderen maar wel veel groente en gerst. We bezoeken twee tempels waarbij we geluk hebben bij de laatste daar vindt een ‘doop’ plaats en er wordt een auto gezegend. Vlak voor we de fietsen inleveren fiets ik nog over een ander tempel parkeer plaats en daar hangen heel veel vlaggen in de vorm van vissen. Deze worden gebruikt bij het 3,5,7 feest voor de kinderen. Een geluk dat ze er nog hangen. We pakken een boemel naar Okayama en bezoeken een landschap tuin. Ook weer mazzel er loopt een bruidspaar rond die trouwfoto’s laten maken. Kunnen we mooi achter de camera man staan om mee te schieten. Heb even leuk met de moeder van de bruid gesproken.
De kraanvogels in dit park hadden eieren uit te broeden dus kwamen ze niet van het nest af. Je kunt niet altijd geluk hebben. Een gast heeft de verzorger gevraagd een foto te maken.
Woensdag 16 mei
Wij reizen vandaag van Kurashiki via Okayama naar Kyoto waar we supersnel aankomen met de Shinkansen. Snel de bagage bij het hotel brengen en eten bij het station. Daarna gaan we het prachtig station bekijken vanaf de 11e verdieping.
We gaan met de stadsbus naar de theepottenwijk en ik laat de gasten zien waar ze om 15:00 uur de thee ceremonie hebben daarna hebben ze vrij tot die tijd. Het is bloed heet en ik loop naar een winkel om drinken te kopen. Volgens mij krijgen we onweer het is zo drukkend. Terwijl de gasten de thee ceremonie bijwonen geniet ik van een vrij uurtje onder de airco met een matcha thee in het thee huis.
We lopen via allemaal achter af straatjes en wat tempels naar Gion en Potocho straat. Hier werken de geisha’s. We posten ons bij een duur thee huis en wachten af. De eerste is een geisha en daarna twee maiko’s(leerlingen) en daarna ben ik de tel kwijt. We zien er mega veel maar het is vreselijk moeilijk om ze te fotograferen. Maar we hebben dikke lol. Tegen zes uur rijden we met de stadsbus terug naar het station. Oude mooie dag.
Donderdag 17 mei
Om negen uur staat meneer Moto ons op te wachten voor een rondgang door Kyoto. We rijden met de metro naar het Nijo kasteel waar hij mooie verhalen verteld over de tijd van de shoguns.
Daarna met de metro en tram naar het bamboebos, een tempel tuin en een brug. Het gaat met een rap tempo en sommige gasten kunnen het niet bijbenen. Ik loop als lantaarn achteraan om het wat te begeleiden.
Tijdens de lunchtijd is de temperatuur aardig opgelopen en het is drukkend warm. Goed drinken dus. We gaan met de tram naar Ryoanji, de Zen tuin. Naar de tempel toe lopen we door een rustig buurtje waar een klein festival is. Er hangen overal vlaggetjes en banners met draken.
In de Zen tuin is het erg druk en de gids kan zijn verhaal niet doen. Maar ik kan hem wel vertellen waar je de 15 stenen kunt zien, hahaha.
Door Naarden gouden tempel met de bus en zo waar komt de zon een beetje door. Toch niet voor niets gebeden.
En dan komt er aan deze super drukke dag een end.
Mijn treinticket Osaka naar Tokyo is ook binnen. Op naar de volgende groep. Maar eerst morgen naar de oude keizer stad Nara en mijn lieveling tempel Fushimi Inari Taisha.
Vanavond nog even leuk met twee en later vier gasten gesproken.
Vrijdag 18 mei
Vandaag met de trein naar Nara om een enorme bronzen Boeddha te bekijken. Het beeld staat in het grootste houten gebouw ter wereld. Daarna nog twee tempels bekeken. Maar te druk en te warm en we besluiten na een lunch op het station naar Kyoto terug te gaan. Onder weg maak ik voor de liefhebbers wel een stop bij de Fushimi Inari Taisha tempel omdat ik hem zo mooi vind.
Tegen vijf uur weer terug en kunnen we ons opmaken voor vertrek.
Om 20:30 uur komt iedereen op mijn verzoek bij één en gaan we afscheid nemen. Ik doe mijn praatje en geef eencadeautje in de vorm van eetstokjes.
E-mail adressen hebben we al uitgewisseld. Krijg een envelop met fooi.
Mijn wekker gaat om 04:45 uur af dus vroeg op bed.
Zaterdag 19 mei
Ik ben voor de wekker wakker en ga douchen. De eerste twee gasten verlaten het gebouw om 05:20 uur. Zij vertrekken naar Taiwan voor een week.
Ik blijf op en vertrek met drie andere taxi’s rond half 7 naar KIXhet vliegveld van Osaka. Het is een uurtje rijden.
Nadat iedereen is ingecheckt neem ik afscheid van de gasten die niet meteen zijn door gelopen.
Zelf neem ik de boemel naar Shin Osaka waarvandaan ik de Shinkansen neem naar Tokyo. Ik kom daar om 13:15 uur aan en reis meteen door met de metro naar het hotel. Check in en ga naar het agentschap. Ik ben dood op maar moet nog even de komende reis doornemen.
Om 20:30 uur val ik doodmoe in slaap, oude dag.
Zondag 20 mei
Vandaag zijn er twee festivals in de stad maar ik kan me er niet toe zetten om er naar toe te gaan. Doe s morgens rustig en loop wat rond het hotel, even de wijk verkennen. Het restaurant bezoeken waar we morgen avond eten en ik besluit om naar de Tokyo Tower te lopen.
Rond 11:00 uur neem ik de metro naar Harajuku waar ik een fles wijn voor Aiko koop. Ik heb om één uur met haar afgesproken bij Yoyogi station en ben er veel te vroeg. Gelukkig zij ook. We bezoeken drie parken en genieten van het mooie weer, de lunch en de vele mensen die de parken bezoeken. Helaas staat in één park de lelie nog niet in bloei maar de Japanse tuin is geweldig.
Tegen half vijf kan ik niet meer en neem afscheid van haar. Onderweg wat eten gekocht wat ik op de hotel kamer opeet.
En weer lig ik tegen negen uur op bed. Morgen gaat de wekken om 05:45 uur.
Het leven als reisbegeleidster is zwaar op dit moment.
Maandag 21 mei
Ik ben voor de wekker wakker en douche me. Zonder ontbijt ga ik naar de metro en een half uur later pakt ik de trein naar het vliegveld. Om 08:40 uur komt de vlucht aan maar ik ben er al eerder. Loop naar het observatie dek en stempel mijn boek af. Hoe vaak ik hier ook ben geweest ik had de stempel nog niet.
Eindelijk komt Bert mijn collega van Koning Aap eraan maar nu werkt hij ook voor NRV. Klets klets en voor we het weten staan de groepen voor ons.
In de bus naar het hotel merk ik dat de chauffeur de verkeerde kant op rijdt.
Ik appen naar de agent, de chauffeur spreekt geen woord Engels. Ja hoor rijdt hij naar een verkeerd hotel. Een dik uur later dan gebruikelijk komen we aan, was wel een leuke route.
We kunnen niet inchecken en ik begin mijn praatje. Daarna gaan we lunchen.
Tegen 14:15 uur kunnen we inchecken en geef ik de gasten een uur om te douchen of te rusten. Daarna ga ik met een groepje wandelen.
Even op en neer naar de Tokyo Tower en een tempel bekijken.
Tegen vijf uur zijn we terug en rond half zeven lopen we met de hele groep naar het restaurant waar we een welkoms diner krijgen.
Het is Italiaans maar het smaakt prima en het is ook voldoende.
Nog even een voorstelrondje en oude dag.