China 2. - Reisverslag uit Kunming, China van Anne-Marie Teuben - WaarBenJij.nu China 2. - Reisverslag uit Kunming, China van Anne-Marie Teuben - WaarBenJij.nu

China 2.

Door: Anne-Marie.

Blijf op de hoogte en volg Anne-Marie

14 Juli 2018 | China, Kunming


21/6
We verlaten het Tibetaanse, snif snif.
We rijden door de bergen in zo’n vijf uur naar Shaxi. Een Bai en Yi dorp. We zijn gedaald naar 2100 en het gaat nu al stukken beter met me. Wat een domme zet om mijn hoogte pillen te vergeten in te pakken. Ik had er nog een paar over van Peru.
Onderweg stoppen we bij een weiland met yaks voor een foto en daar zitten twee oude dames compleet in minderheid kostuum langs de kant van de weg op de beesten te passen. Dat werd een mooie fotosessie.
Bij een pompstation stoppen we voor een plas en ik ben verbaasd hoe schoon de hurk toiletten zijn.
Dan gaan we de excursie van vandaag doen. De grotten van Shu Zhong Si en de Boaxiang tempel. Prachtig. Alhoewel de grotten meer nissen zijn. En er zijn veel apen. Daarna rijden we door naar Shaxi.
We slapen in een boerenwoning met hofje wat omgetoverd is tot guesthouse. Ziet er allemaal keurig uit. Ik krijg als laatste de sleutel en boven blijkt dat ik een enorme kamer heb in het houten gebouw. Ik kom binnen en zie een voorkamer met één persoons bed tegen de wand en een zithoekje met tafel en stoel. Buiten heb ik aan de straatkant nog een balkon met twee stoelen.
Door een lap stof loop ik naar de slaapkamer waar een enorm twee persoonsbeschrijving staat voor mij alleen. Oja ik vergeet de badkamer nog. Eenvoudig en als je doucht wordt het toilet nat maar genoeg ruimte en wat nog belangrijker is heet water. Gooi mijn spullen neer en we gaan de boel verkennen.
22/6
Ontbijt stelt hier nergens wat voor. Toast, gebakken ei, thee, jam, fruit en soms wat groente? Het is vandaag marktdag en deze is 2,5 km lang. We zien van,kruiden en groenten tot varkenskoppen langskomen.
Na een heerlijke lunch gaat ze hun eigen weg en heb ik opeens vrij.
In alle rust ga ik de komende dagen voorbereiden.
Rond zeven uur gaan we het dansen op het centrale plein bekijken. Het begint koud te worden en ik ben blij met mijn jasje die ik bij me heb.
23/6
We rijden met onze bus naar Nuodeng. In vier uur rijden we door de bergen met één stop. Als we aankomen zien we waarom we voor één nacht een klein tasje hebben gemaakt. We moeten heel veel trappen op. Na 20 minuten lopen komen we bij onze jeugdherberg. Het is heel simpel met een keihard bed en een badkamertje met een hurk toilet en een douche erboven. Je staat dus met je voeten boven het toilet te douchen.
We brengen onze bagage naar de kamers en gaan het dorpje verkennen. Met een aantal gasten loop ik de berg op naar drie tempel. Een Confusius, God vd oorlog en Taoïstische tempel. Helaas waren de beelden uit de Taoïstische tempel gehaald ivm een renovatie. Was wel een prachtig gebouwen complex.
‘S avonds bij mensen thuis gegeten. Was lekker maar te duur en te ver lopen. Een gast had dit geregeld.
24/6
Mooie rit door de bergen en langs een kronkelend riviertje. Een stop gemaakt bij een tankstation. Daar stond een wagen vol met koeien. Het is hier overal erg vruchtbaar, de velden staan vol met mais n tabak.
In Dali vandaag 34 graden, het is bloed heet. Hotel ziet er prima uit, mooi grote kamers met enorme badkamer en vlak bij de oude stad.
Ik ga wassen en uitzoeken waar de bus voor morgen vertrekt. De gastenkamers de excursie niet doen maar we gaan naar Shaping met de lokale bus.
Daarna loop ik de oude stad door. Het is nog toeristischer dan de laatste keer dat ik hier was. Maar ik zie niet zo veel westerlingen.
Terug in het hotel gewacht op gasten maar helaas. Alleen wezen eten en dat was heerlijk! Een pittige aubergine schotel met rijst en thee.

25/6
Met de bus naar Shaping zag ik onderweg weer en bobtail. Uiteindelijk zijn we met vijf personen en na een 40 minuten komen we daar aan. Even wandelen naar de markt en het zijn allemaal mensen van de Bai minderheid. De een nog kleur rijker dan de ander. En we zien veel sub groepen. We komen maar vier andere westerse toeristen tegen en dat zijn Nederlanders. We kunnen prachtige foto’s maken en er zijn maar weinig mensen die nee zeggen.
Rond twaalf uur weer terug in Dali waar we een aantal mensen bezig zien met de voorbereidingen van een begrafenis.
Ik ga de kerk nog in, bijzonder omdat het een Bai stijl gebouw is met een kruis op het dak. Ook de Noordpoort ga ik nog op waar net een bruidsreportage wordt geschoten. Daarna terug maar het hotel waar ik mijn Tens apparaat maar eens op mijn onderrug zet. Ik hé/ gister op sandalen gelopen en heb vreselijke rugpijn. Tijdens het masseren val ik in slaap om drie kwartier later weer wakker te worden. Gister kwam ik er achter dat ik kan facetimen dus Erwin even gebeld.
We hadden deze week een jarige en om 17:00 uur komen we op de patio te samen om een kop koffie of thee met een lekkere koek te nemen. Het is erg gezellig. Tegen zes uur loop ik met een gast naar een restaurant waar ik mijn favoriet berecht eet. Pittige toufu met rijst en thee. Later komen er nog twee gasten bij zitten. Tegen half negen ga ik naar het hotel terug.
Pakken want we gaan morgen verder reizen.
26/6
Om acht uur stappen we in de bus om naar Yuanmou te gaan, een lange rit.
Maar wel weer door de bergen, wat ik erg mooi vind.
We stoppen bij benzine station die iets meer verkoopt dan benzine. Ik koop er een lekkere wrap met taugé en andere groenten. Als ik tijdens het eten een worstje tegen kom gooi ik die weg en eet de rest lekker op.
Uiteindelijk komen we rond twee uur in het guesthouse aan. Ik heb een andere naam van het hotel op mijn lijst staan maar het schijnt te kloppen ze verwachten ons.
De gasten krijgen een muffe kamer in aaneen geschakelde huisjes.
Ik een aftandse kamer.
Eerst het ontbijt en het avond eten regelen, dat lukt niet.
We gaan dan maar eerst naar het Aarde park. We laten ons door een golfkarretje naar het hoogste punt brengen en lopen een route naar de uitgang.
Door erosie van regen en wind zijn er in een groot gebied aarden pilaren ontstaan. Het ziet er allemaal sprookjes achting uit. Prachtige kleuren en vreselijk warm en vochtig.
Na 2,5 uur zijn we weer bij het hotel. In het restaurant lukt het me eindelijk om voedsel te bestellen. Wat een gedoe.
Om 19:15 uur schuiven we aan en het is nog lekker ook. Maar met betalen gaat de eigenaar wel heel vervelend doen. We moeten voor dit en dat extra betalen.
Uiteindelijk heb ik het geld voor hem neer gegooid en dat is niet erg netjes hier in China maar ik heb mijn punt gemaakt.
Kom ik op mijn vreselijke kamer doet de airco het niet en het is toch zo’n 30 graden. Verhuizen dan maar. Verder niet de nieuwe kamer bekeken, het is half 10. Alles uitgepakt en naar de wc. Geen douche kop waar ik wel mee kan leven maar de strant van een ander in en om het toilet vinden dat is wel erg goor.
Ik ga slapen en klaag morgen wel. Spuit me helemaal in met anti mug.
27/6
Vanmorgen meteen geklaagd bij het agentschap en op het moment dat ik de smerige douche uit stap klopt er iemand aan mijn deur. En ondanks dat ik met alleen een handdoek om sta stapt ze zo mijn kamer binnen en loopt naar de douchecel. Kijkt even en blijft staan totdat ik haar de kamer uit stuur.
Hier slaap ik dus nooit weer. Volgende keer wil k ook in een huisje. Daar was alles prima.
Vier gasten willen Chinees ontbijten en tot mijn grote verbazing is het nog lekker ook. Noodle soep met ei en groente. En best wat ook want twee eten het niet helemaal op. Kosten ¥10 per persoon dat is nog geen anderhalve euro.
We pakken in en verlaten dit vreselijke oord op naar Kunming en een fatsoenlijk hotel.
We zijn 5,5 uur onderweg via een mooie route met af en toe prachtige oude boerderijen van de Yi minderheid. Het is enorm vruchtbaar en alle velden zijn vol geplant met mais, rijst aardappels.prachtig gezicht al die velden in een lappen deken patroon.
In Kunming inchecken in het hotel en uitleggen wat er te doen is. Iedereen gaat zijn eigen weg en ik heb opeens vrij. Ben naar een tempel gelopen voor enige rust en heb de omgeving van het hotel verkent.
‘S avonds de lekkerste tofuschotel van deze reis gehad bij een oud vrouwtje.
28/6
In Dongchuen zitten we in een vreemd guesthouse in de middle of no where.
Er is een straat gebouwd met aan weer kanten een rij huizen waar alleen de bovenkant gebruikt wordt als guesthouse. De kamers zijn prima maar er is verder niets. Ja een stuk verder op een dorpje waar je lopend naar toe moet gaan. Wij besluiten om alle maaltijden in het guesthouse restaurant te nuttigen.
Yuanrui onze gastvrouw spreekt een heel klein beetje Engels en is een schatje.
Ze helpt ons met alles en gaat ook me in de bus voor de uitzichtpunten.
We zijn in een landschap beland met rode aarde en de wijze hoe het zonlicht erop valt veranderd de kleur. Helaas is het bewolkt en zijn de kleuren voor ons niet super. Het eerste uitzichtpunt is niet ver rijden en een stukje lopen en we zien allemaal veldjes in verschillende kleuren rood en groen.
Verder rijden we en we stoppen bij een prachtig uitzicht over een vallei met witte huizen in een dorpje omringt door rode en groene lapjes land. Er is een wandelpad aangelegd en die volgen we helemaal. Erg mooi. Helaas nog steeds geen zon.
Terug naar het guesthouse nog één stop bij een 1000 jaar oude boom. Erg groot en mooi.
In de avond met zijn allen eten. Erg lekker.
29/6
Na een ontbijt gaan we weer de bus in om de omgeving te bekijken. Een paar uitzicht punten verder en we lopen terug naar het hotel, prachtige wandeling van ander half uur. Veel aardappels die in bloei staan en boeren die het land ploegen. Ook enorm veel vlinders. In de middag gaan we nog wat uitzicht punten langs en dan is iedereen het wel beu, het is allemaal het zelfde.
Weer lekker gegeten en vroeg op bed.
30/6
Vanmorgen om 07:40 uur weggereden en onderweg zag ik een bobtail achter in de bak van een terrein wagen.
Het is korter naar het Stenenwoud dan gedacht. We zijn er rond 13:00 uur.
De chauffeur koop de kaartjes en iedereen gaat zijn eigen weg.
Op het midden plein wordt gedanst en daarna het woud in. Ik ben al snel de weg kwijt en zo zijn er meerdere van de groep.
Rond 16:45 uur zitten we weer in de bus naar het hotel.
Inchecken en iedereen gaat zijn weg.
Na een douche ga ik de buurt verkennen. Er valt niets te doen. En ik beland achter het hotel op een pleintje waar allemaal eet stalletjes staan. Bij de laatste staan dumping en ik eet tegen mijn gewoonte in om geen vlees te eten acht stoom broodjes op. Het sausje is pittig en dus heerlijk. Daarna neem ik nog een schotel met tofu en rijst veel te veel eten maar zo lekker. Rekening: ¥25 nog geen 3,5 euro.
Morgen lange dag.
1/7
We starten om 07:40 uur en onderweg stoppen we een aantal keer om te plassen bij een benzine pomp station. De kwaliteit van de wc.’s is erg verschillend. Van een rij gaten naast elkaar en erg vuil tot westerse toiletten en heel schoon. Tijdens de tweede stop verteld de chauffeur dat hij niet stopt voor lunch en dat hij door wil rijden. Wij kopen wat te eten bij de pomp.
Hij zegt dat hij niet langs de kant van de weg wil stoppen en dit alles gaat met een vertaal app.
Later snap ik waarom, er zijn overal stukken van de bergen afgeslagen en we moeten vaak erom heen rijden. Afgelopen week heeft het veel geregend en zijn er landverschuivingen geweest. We zien er heel wat voorbij komen. Jammer deze streek is erg mooi met de bergen en rijst terrassen.
Ook kunnen we niet de gewone weg nemen naar het dorpje waar we slapen maar moeten we om rijden. In Shengcun staan we stil omdat het verkeer zich totaal vast heeft gereden. Dat hé/ je als al het verkeer via één weg moet en er ook auto’s op de weg geparkeerd staan en en bouwmateriaal op die zelfde twee baans weg ligt. Uiteindelijk zijn we pas tegen half vijf in het guesthouse. Waar ik meteen al boos ben omdat we trappen moeten nemen met de bagage terwijl het agentschap me beloofd had dat dat niet zo zou zijn.
Dus daar gaan we weer met bijna de helft van de gasten boven de 65 die moeten tillen.
De kamers zijn wel ruim en de badkamer ook. Ik heb een balkon.
We gaan vroeg eten omdat we ook al geen lunch hebben gehad. En het eten smaakt voortreffelijk.
Daarna nog even Frankrijk- Argentinië kijken en slapen.
2/7
Het ontbijt stelt niet voor toast, thee die ik gemaakt heb en een vet ei. Daar ga ik dus even een klacht over indienen. En zo zien we bij daglicht ook dat wij aan de verkeerde kant van de berg zitten en vooral mist zien in plaats vanrijst terrassen. Daarom stappen we maar in de bus en gaan naar de andere kant om daar in het wolkendek nog wat te zien. De eerste stop is een markt. In het dorp Shengcun zie ik het authentiekste markt van de hele reis nou misschien wel van mijn leven. Prachtige mensen in nog mooiere kleding. Alle kraampjes liggen vol met spullen die de mensen in dit gebied nodig hebben en niet met kul voor de toeristen. Prachtige zelf geverfde stoffen voor hun traditionele kleding en her en der zitten vrouwen zooltjes voor in hun Schoenenreus borduren. Ik blijf heel lang bij de biggetjes staan en krijg van een vrouw het touw in de handen gedrukt om het diertje uit te laten. Daar denkt het dier anders over en zet het op een; blèren. We lopen een dik uur over de markt en nemen ook een lunch. Voor mij een bakje rijst met een enorme pittige gebakken tofu. Daar leef ik deze weken op omdat ik het zo lekker vind. Een paar van de groep durfen niet eten te kopen op zo’n markt maar ik praat ze om en zo zitten we met zes man heerlijk tussen de bergbevolking te eten. En niemand is ziek geworden van het Hani voedsel.
Door naar een uitzicht punt voor de rijst terrassen waar we een aardig tijdje rondlopen. Wat zij niet wete; is dat wij eigenlijk in dit dorpje in een guesthouse horen te zitten met in de ochtend de zonsopkomst vanaf je balkon. Ik hou wijselijk mijn mond. Daarna terug naar het guesthouse waar halverwege een groepje uitgezet wordt voor een wandeling, en ja door de mist. En zo raken we de gids kwijtmaak gelukkig is daar Maps.me en zijn we voor de gids terug in. Het guesthouse.
Tegen de avond gaan we nog eens op pad met de bus om de zond ondergang te zien maar je raad het al het is geen mooi weer. En onderweg vindt een beton mortel vrachtauto het nodig zijn lading te legen en moeten we ook nog een half uur wachten tot we er langs kunnen. Helaas geen zon bij Bada maar wel een prachtig uitzicht over het grootste rijst terrassen gebied in deze buurt. Ongelooflijk dat dit met de hand gemaakt is.
In de avond genoten van een heerlijke maaltijd bij het guesthouse, goede kok.
3/7
Op naar Jianshui maar eerst de bagage bij de bus krijgen, pfff over de koeien strand en de treden.
Na een paar uur rijden komen we tegen twee uur aan. Zo op het eerste gezicht ziet de stad er leuk uit. Oude gerenoveerde huizen maar ook nog oude gevels en hou wat al helemaal verweerd is. De ooit mooie kleuren zijn bijna helemaal weg. De gasten gaan het oude gedeelte van de stad verkennen. Ik ben uren bezig om de trein kaartjes voor morgen te regelen en het ontbijt voor morgen. Men spreekt geen woord Engels en alles gaat via een vertaal app.
Waar zouden we toch zijn zonde.
Tegen vijf uur loop ik naar het station omdat ik zeker wil zijn van de kaartjes die ik via via gekocht heb. Iedereen wil in mijn ogen te veel er aan verdienen.
Bij het station blijkt dat ik een goede deal gesloten heb. Een retour Tuanshan kost ¥120 en ik heb ¥70 betaald.
Ik heb een heel klein zaakje gevonden met heerlijke noodle souo met dimsum erin. Tijdens het eten komt de eigenaresse naast me staan voor een selfy met mij en hup zo dat ik op de Chinese Facebook.
4/7
De chauffeur is zo aardig om ons naar het station te brengen waar we om
09:00 uur vertrekken. We zitten in wagon 2 op harde bankjes nummer 1-10 en dat is ons geluk. Als we rijden gaat de deur naar het balkon voertuig open en kunnen we buiten zitten en genieten van wat langskomt. Veel Lotus plantages, mais, rijst enz.
Bij de 17 bogen draken brug staan we een half uur stil maar helaas staat de brug in de stijgers. Jammer.
Weer verder en later staan we nog een half uur stil bij ee; stationnetje. Zal voor Chinezen vast belangrijk zijn maar helaas geen Engelse ondertiteling dus wij hebben geen idee. Door naar Tuanshan wat een prachtig oud dorpje blijkt te zijn met oude huizen met hofjes die nodig een opknapbeurt nodig hebben.
In vele hofjes zien we dan ook zakken cement en wordt er opgeknapt.
Tegen een uur gaan we weer terug naar Jianshui. Ik loop naar de oost poort waar mensen zingen, dansen en muziek maken. In de avond met twee gasten in een toeristen restaurant gegeten.
5/7
We gaan naar Kunming voor de laatste dag. Bijna zes uur doen we er over met een paar stops. Na het inchecken gaat Ierse zijn weg en ik loop via het park, de vogeltjes markt en de moslimwijk naar het hotel terug, in de avond eet ik weer bij mijn favoriet restaurantje Nepal ik mijn bagage.
6/7
samen ontbijten en iemand zijn verjaardag vieren. En dan wachten tot het 12:00 uur is. Dan vertrekken we naar het vliegveld. En na dat ik de gasten op twee vluchten heb gebracht begint het lange wachten. Mijn vlucht naar Seoul vertrekt pas om 23:30 uur. En zonder WiFi is dat best lang wachten. Eerst de reis afwikkelen, Japan voorbereiden en mijn dagboek bijwerken. Nog pas vier uur voorbij. Maar dan komt het ergste nog ik kom om 04:40 uur aan in Seoul en moet daar dus ook wachten totdat er een metro of bus de stad in gaat. Ik kan pas om 15:00 uur inchecken. Maar ik ga mijn bagage wel bij het guesthouse brengen zodat inde stad in kan gaan. Lange dag. Maar uiteindelijk na drie jaar voorbereiden eindelijk eens naar Zuid Korea.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: China, Kunming

Anne-Marie

Naast het reizen vind ik lezen een leuk tijdverdrijf. Ook kook ik graag en wandel ik met de hond. Maar het leukste is inlezen en plannen maken voor een volgende reis.

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 483
Totaal aantal bezoekers 436714

Voorgaande reizen:

05 Oktober 2024 - 23 November 2024

Tweede duet.

13 Juli 2024 - 23 Augustus 2024

Duet Japan

13 Juni 2024 - 29 Juni 2024

Baltische Staten.

28 Februari 2024 - 22 Mei 2024

Tripple Japan en Filipijnen.

08 Januari 2024 - 12 Januari 2024

Dublin.

08 December 2023 - 11 December 2023

Terschelling

12 Oktober 2023 - 14 November 2023

Japan 3 2023.

05 Juli 2023 - 30 September 2023

Japan 2 2023.

22 Maart 2023 - 06 Juni 2023

Japan 1 2023.

02 Januari 2023 - 28 Februari 2023

Interrail.

19 Oktober 2022 - 30 Oktober 2022

Jordanië.

20 Juni 2022 - 27 Juni 2022

Malta.

03 Oktober 2021 - 23 Oktober 2021

Baltische Staten.

11 Juli 2021 - 15 Juli 2021

Porto, Portugal.

29 Juli 2020 - 16 Augustus 2020

Maleisië cultuur en strand.

12 Mei 2020 - 01 Juni 2020

Dzjengis.

17 April 2020 - 10 Mei 2020

CJC200417, Japan Anders.

06 Maart 2020 - 29 Maart 2020

CJA200306.

17 December 2019 - 29 December 2019

Egypte familie.

07 November 2019 - 22 November 2019

Bhutan.

13 Oktober 2019 - 28 Oktober 2019

BFL191013.

22 September 2019 - 13 Oktober 2019

Japan Anders België.

04 Augustus 2019 - 18 Augustus 2019

CJL190804. Rondreis door Japan.

19 Juli 2019 - 04 Augustus 2019

FJA190721P. Japan familiereis.

21 Juli 2019 - 04 Augustus 2019

familie reis door Japan.

15 Juli 2019 - 16 Juli 2019

Griekenland, Kreta.

11 Mei 2019 - 02 Juni 2019

NRV 11 mei-2 juni 2019.

19 April 2019 - 05 Mei 2019

Familiereis Japan.

25 Maart 2019 - 17 April 2019

Japan Hoogte Punten 2019.

15 Februari 2019 - 07 Maart 2019

Myanmar.

05 Januari 2019 - 09 Januari 2019

Barcalona.

13 Oktober 2018 - 03 November 2018

Japan hoogtepunten.

08 September 2018 - 21 September 2018

Armenië.

04 Augustus 2018 - 25 Augustus 2018

Japan Hoogtepunten.

14 Juli 2018 - 03 Augustus 2018

Japan.

07 Juli 2018 - 12 Juli 2018

Zuid Korea

16 Juni 2018 - 07 Juli 2018

China Yunnan

27 April 2018 - 09 Juni 2018

Japan compleet.

28 Februari 2018 - 31 Maart 2018

Peru.

30 September 2017 - 11 November 2017

Japan 6 weken 2.

02 September 2017 - 17 September 2017

Japan 15 dagen 2.

29 Juli 2017 - 13 Augustus 2017

Japan 15 dagen.

21 Juli 2017 - 21 Juli 2017

Jabikspaad.

23 Maart 2017 - 07 Mei 2017

Zes weken Japan.

23 Januari 2017 - 23 Februari 2017

Myanmar via Dubai.

26 Januari 2017 - 23 Februari 2017

Myanmar.

29 December 2016 - 05 Januari 2017

Vrienden bezoek, Spanje.

16 December 2016 - 18 December 2016

Valkenburg.

02 December 2016 - 04 December 2016

Brugge.

21 Oktober 2016 - 11 November 2016

Japan Hoogtepunten.

30 September 2016 - 21 Oktober 2016

Japan hoogtepunten, BFJ160930.

28 Juli 2016 - 20 Augustus 2016

Japan 2016 28-7

08 Juli 2016 - 28 Juli 2016

China hoogtepunten.

24 Maart 2016 - 15 April 2016

Japan hoogtepunten 2016.

15 November 2015 - 05 December 2015

Monikken, markten en minderheden.

24 Oktober 2015 - 11 November 2015

Taiwan.

02 Oktober 2015 - 23 Oktober 2015

Japan hoogtepunten.

21 September 2015 - 30 September 2015

88 tempel route Japan.

06 September 2015 - 20 September 2015

Schoonheid van imperfectie, Japan.

12 Februari 2015 - 12 Februari 2015

Jordanië.

05 November 2014 - 26 November 2014

Myanmar.

10 Oktober 2014 - 31 Oktober 2014

Japan hoogtepunten.

09 Juli 2014 - 17 Augustus 2014

Armenie en Georgië.

29 Oktober 2013 - 19 November 2013

Monniken, markten en minderheden.

04 Oktober 2013 - 25 Oktober 2013

Verfijnde rituelen.

05 September 2013 - 23 September 2013

Neusapen, koraal en wolkenkrabbers.

14 November 2012 - 13 Januari 2013

Monniken, Markten en Minderheden.

15 December 2012 - 13 Januari 2013

Land van de duizend pagodes.

12 September 2012 - 05 Oktober 2012

Minderheden reis China.

06 Juli 2012 - 04 Augustus 2012

Myanmar.

11 April 2012 - 04 Mei 2012

Het land van de reizende zon..

01 December 2011 - 31 December 2011

Myanmar.

07 September 2011 - 08 Oktober 2011

China steden en dorpen.

27 Juli 2011 - 19 Augustus 2011

China Totaal.

15 Mei 2011 - 15 Mei 2011

Teuben familiedag 2011.

18 December 2010 - 02 Januari 2011

Kerst in de zon..

17 Juli 2010 - 06 Augustus 2010

China 2010.

29 April 2010 - 09 Mei 2010

Jordanië 2010

15 Juli 2009 - 07 Augustus 2009

Eten met stokjes.

24 April 2009 - 03 Mei 2009

Jordanië.

30 November -0001 - 30 November -0001

Home sweet home.

27 September 2014 - 30 November -0001

Pieterpad.

30 November -0001 - 30 November -0001

Thuis.

Landen bezocht: