De laatste lootjes. - Reisverslag uit Marssum, Nederland van Anne-Marie Teuben - WaarBenJij.nu De laatste lootjes. - Reisverslag uit Marssum, Nederland van Anne-Marie Teuben - WaarBenJij.nu

De laatste lootjes.

Door: Anne-Marie.

Blijf op de hoogte en volg Anne-Marie

05 Juni 2019 | Nederland, Marssum

Zaterdag 25 mei
Vandaag gaan we vanuit Hiroshima met de Shinkansen naar Shin-Tosu. Het Shinkansen spoor wordt nu in Kyushu doorgetrokken van Hakata naar Nagasaki maar ze zijn er nog niet. Ongeveer op de helft nu en elke keer als ik hier kom kunnen we verder sporen op de Shinkansen, grappig. We rijden tegen de 300 km per uur.
In Shin-Tosu nemen we de gewone trein naar Nagasaki en tegen de middag komen we daar aan.
Met de tram gaan we verder naar Chinatown waar ons hotel staat.
En ja we hebben geluk en kunnen allemaal al inchecken op dit vroege uur.
Ik laat daarna de gasten eerst lunchen en om twee uur gaan we een stukje door de stad lopen. Eerste stop Chinatown waar ik de gerechten Champon en Saraudon laat zien. Ook zien we wat oudere heren Japans schaken.
Daarna lopen we door wat straatjes naar Nagasaki warf waar de terrasjes al aardig bezet zijn.
Voor Deshima, het eiland waar de Nederlanders in de 17e eeuw verbleven, nemen we de tram naar Nagasaki Station alwaar we de trappen omhoog nemen naar de noordelijke tempel route. Er is hier een tempel in de vorm van een schildpad gebouwd die door Kannon bereden wordt. Altijd leuk om te laten zien. Ook hangt hier de slinger van Foucault, die aantoont dat de aarde om zijn as draait.
Vanaf dit punt halverwege de berg zie je ook een katholiek kerkje die in de stijl van Gaudí gebouwd is, en dat zien de gasten natuurlijk ook dus kwam de vraag wat dat is en of we er naar toe kunnen.
Tuurlijk even doorbijten op de trappen dan. Bij het kerkje staat het beeld ter nagedachtenis van 26 martelaren die tijdens de achtervolging vermoord zijn.
In het kerkje liggen nog botten van priesters.
Daarna lopen we terug naar de tramhalte en stappen uit bij de bril brug, een wereld beroemd bruggetje welke je met goed licht weerspiegeld ziet in het water en zo een bril vormt. We hebben geluk.
We belanden nog in een tweede hands winkel en een vlieger winkel waar de vliegers met de hand worden gemaakt.
Nog even op de terugweg de sushibar en tweede hands kimono zaak aanwijzen en dan is het oude dag.
Nou niet helemaal want er moet nog gewerkt worden aan de dag van morgen.
Zondag 26 mei
Vandaag gaan we met een Engels sprekende gids Nagasaki door. Maar de gids is er tegen half 10 nog niet. Ik besluit naar Deshima te lopen en betaal uit eigen beurs de toegang voor de hele groep. Dan hoor ik door heel Deshima een bekende stem: of miss Annemarie naar de ingang wil komen. Hahaha daar staat mijn gids. Ik roep al de gasten bij me en de trip kan beginnen.
Met het gevolg dat we niet alles wat we wilden gezien hebben.
We nemen een vroege lunchpauze bij het centraal station en rijden verder met de tram naar het Peace Park.
Daar legt meneer tasaki van 84 jaar ons uit over wat er gebeurd is op de dag dat de bom hier gevallen is. We lopen door het bommuseum, hij laat ons een foto van zijn overleden familie leden zien en we eindigen bij het stilte centrum.
Daarna lopen we het park gedeelte in om de vredes fontein, beeld en resten van een gevangenis te bekijken. Ook staan we op een balkon en kunnen we de Urakami kathedraal zien. Deze is in der tijd geheel weggeblazen en opnieuw gebouwd.
In de tram de halve stad door naar Glover Park. Daar staan acht huizen in Westerse stijl die ooit bewoond waren door belangrijke westerlingen. In één van de huizen heeft de Schot Glover gewoond een belangrijk handels man.
We eindigen in een donkere zaal waar de attributen van het Kunchi festival staan uitgestald en je een film over het festival kunt bekijken,
Buiten splitst de groep zich op met wandelaars en tram passagiers.
Bij het hotel nemen we afscheid van de gids.
Ik eet ergens wat en ga later op de avond nog met een gast naar de Daiso zodat ze origami(bouwkunst) boekjes voor de kleinkinderen kan kopen.
Oude dag.
Maandag 27 mei
We vertrekken om half negen uit hethotel en gaan met de tram naar het station alwaar we de trein naar Shin-Tosu nemen. De conducteur controleerde de hele wagon behalve ons??????
In Shin -Tosu hebben we tijd om lunch te kopen voordat we de Shinkansen naar Okayama nemen. Daar stappen we over op de boemel naar Kurashiki.
Inchecken en de stad even door. Nog vijf dagen en ik ben alweer op weg naar huis.
In de stad was ik binnen een half uur alle gasten kwijt omdat ze allemaal hun eigen weg gingen. Ben terug gegaan naar het hotel waar ik heerlijk op de bovenste verdieping in de onsen heb gelegen.
Ik mag er officieel niet in omdat ik een tattoo heb maar daar is wat op gevonden: een grote waterdichte pleister die ik over de tattoo mag plakken. Je ziet er niet uit maar mag dan wel in de onsen plonsen. Heb ook nog even met Erwin gebeld. Altijd leuk.
Dinsdag 28 mei
Fiets dag en het regent.
We besluiten toch met een aantal de trein te nemen naar Soja en te gaan fietsen. We zijn nog niet weg of het begint te druppelen. Maar we rijden stug door tot opeens iemand stopt om een poncho aan te doen. Dat besluit ik ook maar te doen. Helaas druppels de hele weg door en we stoppen alleen om een paar foto’s te maken. In biezen leveren we de fietsen in en ik heb deze tocht nog nooit zo snel beëindigd.
Met de trein naar Okayama waar het harder regent en we naar de befaamde landschapstuin willen. Een half uurtje wachten en dan toch maar de bus pakken. Het is door de regen wel lekker rustig in het park. We genieten van de uitzichten en de kraanvogels. Na een dik uur gaan we in de trein naar Kurashiki. Ondanks de regen toch een mooie dag gehad.
Woensdag 29 mei
We reizen vandaag met de trein naar Kyoto. Hier brengen we onze laatste dagen door.
We lopen met de handbagage naar het station en nemende trein naar Okayama waar we de Shinkansen pakken naar Kyoto. Onderweg staan we een tijdje stil voor spooronderhoud.
Toch komen we op de juiste tijd in Kyoto aan, de trein rijdt 300 km per uur.
In Kyoto nemen we een andere trein richting Nijo alwaar ons hotel is.
Een nieuw hotel voor mij en nog maar een jaar oud. Inchecken gaat om half 12 in de morgen niet dus zetten we de handbagage bij onze kofferden gaan de stad in.
Eerst naar het hoofdstation waar we gaan lunchen.
Tijd om de roltrap naar boven te nemen en vanaf het dak de stad te bekijken.
Daarna gaan we met de metro naar het keizerlijk paleis. Na een bagage check lopen we rond het gebouw. Sommige soji(papieren schermen) staan open en we zien prachtige wandschilderingen.
De groep splitst zich nu op omdat ik met twee mannen de Samurai kunst ga beoefenen.
We belanden in een kelder waar een theatertje in is gebouwd. Eerst krijgen we een show van een uur te zien en daarna mogen we zelf aan de slag. We krijgen echte Samurai kleding en zwaard. Een man geeft ons les. Ik heb dikke lol en schreeuw het uit bij de oefeningen. Ook doet een man na hoe harakiri(zelfmoord) met zwaard gaat.
Na een dik uur trainen is het tijd voor foto’s, ook dit dikke lol.
Daarna ga ik naar het hotel en ga eten. Erg lange maar leuke dag.
Donderdag 30 mei
We hebben een hele dag Kyoto met een gids. De man heb ik eerder gehad en ik maak me klaar want hij loopt heel snel. Ik heb twee minder hard lopen mensen bij me.
Eerst gaan we naar Nijo kasteel waar ooit de overdracht is geweest van het Shogun tijdperk naar het keizer tijdperk. Zeer interessant.
Daarna reizen we af naar Arashiyama alwaar de Togetsukyo brug wordt bezocht, de Tenryuji tempel en het bamboe bos. Daarna krijgen we lunchtijd die ik besteed aan het water van de rivier. Samen met een gast de voetjes bloot en het koude water in.
Na deze koude lunch reizen we naar het noorden om de gouden pagode en de zenrotstuin te bezoeken. Prachtig weer bij de gouden pagode zodat we mooie foto’s kunnen nemen.
Maar wel weer een super lange dag en na een sushi maaltijd hou ik het voor gezien.
Vrijdag 31 mei
Vandaag met een klein groepje gasten naar oude keizerlijke hoofdstad Nara.
Daar bezoeken we Todaiji, het grootste houten complex ter wereld met een enorme bronzen Boeddha beeld erin.
Hierna willen we nog een andere tempel doen maar er is onweer opkomst en we besluiten een eerdere trein te nemen terug naar Kyoto.
Wel pakken we nog een tempel complex mee omdat we er toch langs lopen.
Op het eind van deze lange dag nog Geisha spotten in Gion. We zien er een stuk of zeven. En dan is het op naar het hotel voor een goede nacht rust.
Zaterdag 1 juni
Ik ben elke avond in de weer geweest om een restaurant te boeken voor de laatste avond maar dat is helaas niet gelukt. We besluiten om rond 21:00 uur een borrel in de bar van het hotel te nemen.
Vanmorgen hebben we gefietst door Kyoto en ik heb weer een paar mooie plekjes onderweg gezien waar ik zelf ook naar toe kan gaan.
Nooit geweten dat er vijf geisha wijken in Kyoto bestaan. Verder een hele mooie tuin gezien die gratis te bezoeken is. Kortom weer veel geleerd.
En het was nog leuk ook al hoe wel ik nu weer last van mijn whiplash heb van het voor over hangen op te kleine fietsen.
Helaas is op de laatste meters nog een gast gevallen maar geen bloed of gebroken ledematen.
Mooi vroeg klaar met fietsen besluiten we nog naar de Fushimi Inari Taisha te gaan. Een enorm schrijnen complex aan de rand van Kyoto. Mijn favoriete schrijn in Kyoto en in vind dat je niet in Kyoto bent geweest als je deze schrijn niet hebt gezien.
Het wordt opgedragen aan de rijst God.
Terug in het hotel pak in mijn koffer en maak alles klaar voor morgen.
Om 21:00 uur is iedereen beneden en lopen we de reis nog even door onder het genot van een drankje.
Vroeg op bed daar de wekker om 05:00 uur afloopt.
Zondag 2 juni
Goh gaat daar echt de wekker af, ben nog lang niet wakker.
Helaas geen ontbijt maar gelukkig wel een verfrissende douche.
We lopen eerst naar het treinstation Nijo alwaar we naar Kyoto Station rijden.
Daar nemen we een rechtstreekse trein naar KIX het vliegveld van Osaka. Anderhalf uur later komen we daar aan. Twee uur voor vertrek van het vliegtuig. En het is mega druk. Eerst inchecken aan zo’n paal en inderdaad kan ik weer mijn stoel niet ruilen. Shit 12 uur tussen twee mensen inzitten.
Daarna de koffer inchecken in een hele lange rij.
Na een bezoek aan een brievenbus loop ik meteen door naar de douane en security check. Overal is het erg druk. Met een treintje naar de gate en daar nog even wachten.
Ik heb mijn stoel afgestaan aan een gast uit de groep zodat hij bij zijn vrouw kan zitten. Nu zit ik aan het raam waarin een prachtig zicht heb.
Na de maaltijd voel ik me absoluut niet goed en dat blijft de hele vlucht zo.
Gelukkig val ik vaak in slaap en voel ik het niet zo.
Maar tijdens de landing moet ik alsnog naar een zakje grijpen en gooi ik alles er uit.
Ik ben blij dat ik er ben en neem doodziek afscheid van de groep. Krijg nog een handvol Japans geld in de hand gedrukt. Heb moeite om naar de douane te lopen. Zwalk heen en weer en loop te rillen.
Mijn koffer is er snel en heel snel loop ik naar Erwin die Bowie mee heeft.
We lopen naar de auto en hij verteld dat de Coentunnel dicht is en dat we moeten omrijden.
En zo wil het dat we ergens bij Almere onder een boom belanden en lekker even bijkomen met een broodje eigengemaakte tonijnsalade.
Tegen half zeven zijn we thuis en gaan we eten bij Klaas op het terras.
VAKANTIE!!!!
9 juli met Judith en Maureen naar Kreta.