Weekje Malta. - Reisverslag uit Marssum, Nederland van Anne-Marie Teuben - WaarBenJij.nu Weekje Malta. - Reisverslag uit Marssum, Nederland van Anne-Marie Teuben - WaarBenJij.nu

Weekje Malta.

Door: Anne-Marie.

Blijf op de hoogte en volg Anne-Marie

03 Juli 2022 | Nederland, Marssum

Maandag 20/6

Onze wel verdiende vakantie naar Malta begint.

mijn schone zus komt met de 08:30 uur boot van Ameland en al kletsend rijden we naar Marsum. Een rotonde neem ik twee keer omdat ik geen idee heb waar ik ben omdat we zo kletsen. Nadat ik weer bij de pinken ben rijden we naar ons huis. Daar nog een bakkie en op naar Schiphol. Erwin brengt ons op zijn vrije dag.

Om 11:30 uur vertrekken we en rond 13:10 uur stappen we Schiphol binnen. Buiten staat een giga mensen rij. We lopen naar de incheck balie maar we zijn al ingecheckt en hebben geen ruim bagage. Na vier mensen vragen en vier verschillende antwoorden blijkt dat we ons bij de rij voor de security moeten aansluiten, de mega rij. Op dat moment zijn we in vertrekhal 3 en lopen we helemaal door naar het eind vertrek hal 1 alwaar de rij begint. Al zigzaggend lopen we naar begin vertrekhal 1 waar we naar buiten gaan weer een slinger maken en weer naar binnen gaan.

Na anderhalf uur meer stilstaan dan lopen staan we eindelijk bij de roltrap naar boven alwaar we weer zigzaggend ons begeven naar de security. Het is intussen 16:20 uur en onze boarding begint.

Na wat gedoe met de check mochten we door en om 16:51 uur zitten we in het vliegtuig. Uiteindelijk vertrekken we om 17:45 uur. Wachten op nog meer reizigers en het slot opnieuw aanvragen voor vertrek.

Omdat niemand tijd heeft gehad om te eten zijn de koop maaltijden in het vliegtuig rap uitverkocht. Wij hebben nog brood bij ons en muesli repen. Maar het meest belangrijke het water is op dus dat koop ik en Judith een cappuccino.

Tegen half 10 komen we aan en zijn snel in de aankomsthal. Het voordeel van alleen handbagage. We melden ons bij het transfer bedrijf en gaan met een soort taxi met nog een persoon naar het noorden.

Eerst mevrouw uitzetten bij haar hotel……waarom wij niet uitstappen vraagt de chauffeur. Nou misschien zitten wij in een ander hotel. Bel bel bel…..ja en verder.

In het hotel moeten we een hele tocht maken om bij onze kamer te komen. Die valt mee voor deze prijs. Twee bedden, een tafeltje, twee stoelen, tv, kast en een badkamer. Wat heb je nog meer nodig….oh een balkon met twee stoeltjes en een mini tafeltje. Uitzicht op zwembad en rechts de zee.

Na wat om lummelen rond twaalf uur de luikjes dicht gedaan.

Dinsdag 21/6

Heerlijke nacht gedraaid, maar we waren ook bekaf. Na een douche op naar het ontbijt. Volgens de reviews erg slecht en dat is ook zo.

Engels of continental. We namen Engels maar dat was een grote vergissing. Spek, worstje, witte bonen is saus, ei en twee snee witbrood. Bakje thee, koffie en ananassap. Stelde niets voor en bah.

Op naar de supermarkt voor brood, jam, water en proviand voor onze wandeltocht.

Nog even naar de kamer om ons met zonnecrème in te smeren en stappen. Daar zak ik door een stoel.

We lopen The Roman Way. Een pad door de heuvels van rots met opgravingen uit de Romeinse tijd. Grotten, ingestort huis en begraaf putten.

Onze mooie wandeling stopt in Mellieha bij een lunchroom.

We gaan voor een Caesar salade, cappuccino en ice tea.

Na een relaxt uurtje lopen we naar de grot van Maria. Veel treden naar beneden maar wat een ingang. Zodra je de hoek omloopt zie je in de duistere grot tientallen kaarsjes branden. In het midden tegen de achterwand een beeld van Maria met kind. Een paar kerkbanken ervoor en het pelgrims altar is klaar.

Ik draai me om en zie een wand vol met baby kleertjes en briefjes. Ook zakken met doopjurken hangen er tussen. Maria wordt bedankt voor gezonde kinderen, bijzonder.

Op straat niveau bekijken we de prachtige katholieke kerk nog. En op het moment dat wij weer bij de ingang komen na een ommetje rond de kerk zien we dat er een begrafenis stoet aankomt. Priester met drie misdienaars lopen voorop daarna vier mannen die de kist dragen en de stoet. Veel bloemen en in de kerk klimt het Ava Maria. Als de stoet voorbij is beginnen wij met de terug reis naar het hotel waar we rond 16:45 uur aankomen. Prachtige dag. Het was 30 graden.

Even wat om lummelen en vooral uitzweten voor we een douche nemen.

Op naar een restaurant voor het avond maal.

We zijn naar San Pawl’s gelopen voor een restaurant aan de haven. Judith heeft Pizza gehad en ik risotto met paddestoelen. Bij de super nog een ijsje en biertje gehaald.

Oude dag.

Woensdag 22/6

Valletta dag.

Omdat we de wekker niet zetten komen we ‘s morgens ook wat laat op gang. Maar dat geeft niet de dag is lang en we hebben vakantie.

Na een ontbijt, nu continental waarbij we twee plakken witbrood met jam en kaas krijgen, gaan we naar de supermarkt voor de lekkere bruine kleine stokbroodjes, en nemen de bus naar Valletta.

Na een uur en een kwartier komen we op het station aan. Daar staat een enorme fontein. Mooi herkenningspunt. We lopen richting St. Paul’s kerk en verwonderen ons erover waarom in Vredes naam deze kerk aangeprezen wordt. De kerk gister was 10x mooier. Verder naar fort Elmo. Helaas kunnen we daar alleen naar binnen als onderdeel van het oorlog museum. We slaan het over maar genieten wel van het mooie uitzicht.

Langs de kust met overal tufsteen woningen belanden we bij de basiliek van Magdalena, die ons wel aanstaat. Prachtige koepel met mooie schilderingen. Ook het altar is mooi. Aan de kust bekijken we een enorme bel en belanden bij een aanleg plaats voor cruise schepen. In een oude Bedford bus koop ik een magneet voor op de koelkast. Tegen over het cruiseschip het Hardrock Café waar we op het terras gaan zitten voor een schotel nacho’s en ice tea lemon. En zo kunnen we een groot deel van de passagiers terug zien komen naar het cruiseschip. Tegen vijf vertrekt het cruiseschip en wij ook. Via een hele lange trap met een katten café, kleine huisjes in het park waar straatkanten onderdak hebben en voedsel krijgen, lopen we naar het station. Voor we de bus instappen kopen we een buspas voor 12 ritten.

De terug weg gaat sneller dan de heen weg en na een uur zijn we bij het hotel.

Even douchen en we eten een broodje op de kamer.

Donderdag 23/6

Dagje Gozo een eilandjes ten noorden van hier.

De dag begint weer met een ontbijt en bezoekje aan de super voor we de bus naar Cirkewwa nemen. Vanuit de haven vertrekt de Ferry naar Mgarr op Gozo. De oversteek duurt 25 minuten en we varen vlakbij Comino voorbij.

We besluiten een ticket voor de sightseeing dubbeldekker te nemen zodat we iets van het eiland zien. Er zijn onderweg 15 stops en wij gaan bij twee uitstappen wat achteraf een slimme zet is. Op elke stop komt de bus elke 45 minuten langs. Onze eerste stop is stop 7 Victoria het hoofdstadje.

Nadat we de helft van het eiland hebben gezien en uitleg hebben gekregen via een oortje belanden we in een cafeetje vlakbij de busstop.

We gaan op het terras zitten en zitten daar heerlijk. We bestellen een Caesar salade en twee ice tea en peuzelen de salade met zijn tweeën op. Meer als zat voor twee personen.

Rondje door het stadje wat erg leuk is. Prachtige straatjes en veel schaduw. Wel nodig want de temperatuur is tot 38 graden opgelopen.

Na een tijdje komen we bij de citadel uit en die bezoeken we. Fantastisch uitzicht over Victoria. De kathedraal slaan we over. Na anderhalf uur stappen we de sightseeing bus weer in. We rijden naar stop 10, Dwerja.

Het is een pleintje met wat foodtrucks en heel veel bezoekers. Dit is de stop voor de Inland Sea en Blue Hole.

Wij stoppen eerst bij een rij dixies om ons om te kleden. En ja ook hier ruikt het niet fris net als in de Dixie’s bij festivals.

Om bij de Blue Hole te komen moet je eerst twee trappen af en over een aantal rotsen klimmen. Een strandje is er niet en je moet je spullen aan de rand van de rotsen leggen. In mijn geval paste schone zus op. Ik wilde graag hier heen omdat Erwin en ik dit in Belize overgeslagen hebben. Daar was het heel ver van de bewoonde wereld af en moest je met een boot ernaar toe. Hier is het gat 5 meter wijd en 15 meter diep.

Voorzichtig ga ik het water in wat vrij helder is aan de kant. Je ziet de visjes voorbij zwemmen. Een paar grote en een heleboel kleintjes, de crèche.

Gelukkig heb ik mijn Tera’s aan, we hebben geen zwemschoentjes mee wat hier wel handig was geweest. Maar met de Tera’s lukt het ook. Na een paar meter lopen doe ik mijn duikbrilletje op en neem een plons de diepte in. En dan zie je niets anders dan donker. Later gaan er duikers naar beneden en die blijven lang weg dus moet er genoeg te zien zijn. Helaas met alleen een duikbril kom je niet ver. Ik klim over de rotsen naar helder water wat niet zo diep is en volg de bodem tot deze opeens een rif wordt. Prachtig koraal en een paar mooie vissen. Ik zie Nemo(clownfish) en een maanvis. Mijn dag kan niet meer stuk. Let wel ik zwem hier zonder snorkel, die ligt op de zeebodem van Kreta. Maar dat is een ander verhaal.

We zitten een tijdje aan de rand onder de rotsen, ik neem een tweede duiken besluiten naar de Inland Sea te gaan. Dit is een water op het land wat verdwijnt in een grot die in verbinding staat moet de zee erachter.

Je kunt een bootje huren maar omdat het al vrij laat is en wij de laatste hop on hop of bus willen halen slaan we dat over.

Tegen de tijd dat de bus moet komen staan we bij de halte…….geen bus. Volgens onze folder die we bij het kaartje hebben gekregen moet hij echt komen. Ik besluit op de bushalte te kijken en je raad het al, geen laatste bus. Gelukkig gaat er ook nog een gewone bus en hebben we daar een pas voor. Helaas duurt het nog wel even voor die komt en we gaan op de stoeprand zitten te wachten.

In Victoria moeten we over stappen en bij de ferry stappen we uit. Op de ferry is het niet meer zo druk en in de bus naar ons hotel kunnen we ook zitten.

Daar neem ik een douche om het zoute water van me af te spoelen.

Mooie dag!

Vrijdag 24/6

Had ik al geschreven dat het bloed heet is. Overdag tikt het de 38 graden aan maar ‘s nachts is het niet te harden. Airco en fan aan. Waardoor ik weer verkoudheid perikelen krijg.

Vandaag nemen we de bus naar Valletta om daar over te stappen op een bus naar Santa Lucia. We lopen naar de overkant van de straat waar de ingang van de Chinese Tuin ligt. In de volksmond heet de tuin The Garden of Serenity. Wat ver te zoeken is ingeklemd tussen twee wegen.

De tuin is in de vroege 90er jaren ontwikkeld en in 2014 alweer gerestaureerd. Helaas kunnen de gebouwen nu alweer een likje verf kunnen gebruiken. We hebben de tuin bijna voor ons zelf en lopen heerlijk rustig langs alle hofjes en gebouwen. Er zit bij het meertje, waar een moeder eend met haar jonkies in de schaduw van een struikje ligt, één stelletje. Wat later komen er ook wat jongens spelen.

Door de warmte staat er niet veel in bloei maar de bamboe en wat Aziatische struiken maakt veel goed. Het mooist zijn de paviljoens die in Chinese stijl zijn gebouwd.

Maar om nou te zeggen dat je er twee tot drie uur rond kan lopen zoals op Tripadviser geadviseerd wordt is wat overdreven.

Met de bus weer terug naar Valetta en wat zijn we blij dat er airconditioning in de bus aanwezig is.

In de hoofdstad lopen we naar het fort waar we bij een restaurantje in een zijstraat lekker op het terras gaan zitten drinken.

Op het eind van de middag nemen we de bus weer terug naar Xemxija waar ons hotel staat.

Zaterdag 25 juni.

Vandaag willen we een bezoek brengen aan de Blue Lagoon op Comino. Dit is het eilandje tussen Malta en Gozo in. Eerst met de bus naar Ahrax waar we naar Maria, de opstap plaats voor de boot, lopen.

Daar staat een klein hokje waar je een kaartje voor de boot moet kopen. Een houten hokje van 1,5 bij 1,5 meter zonder airco maar met ramen en een deur die open kan. Geen fijne arbeidsomstandigheid voor de bezwete man die er in zit om de kaartjes te verkopen. Maar wel een aardige man en hij spreekt een beetje Engels.

Met de kaartjes in de hand lopen we naar de pier waar de boot ligt, een vergrote speedboot waar iets van 20 mensen op aan de zijkanten kunnen zitten. Schone zus zit op de bank maar ik zit op mijn knieën op de bank omdat ik naar de zee wil kijken. Het is maar een korte oversteek maar op de heenreis wordt deze verlegt met een bezoek aan een aantal grotten. Het water is hier al super blauw en je kan tot de bodem kijken. Zeer helder.

Na de grotten gaan we volle kracht vooruit en dat voel je ook meteen. We rijden over de golven wat bij mij wat misselijkheid opwekt maar ik vind het fantastisch.

Uiteindelijk varen we, met mindere snelheid, de baai van de Blue Lagoon in en meren we aan.

Het is al tjokvol op de mini strandjes en op de rotsen maar wij moeten er nog bij. We bemachtigen twee strandstoelen en een parasol voor €25. Vanuit daar ga ik als eerste zwemmen. Duikbrilletje mee en het heldere blauwe water in. Helaas voor het strand geen vissen en koraal maar na dat ik de baai over was gezwommen was er een rif met mooie vissen.

Als ik vis was geweest had ik mijn huis hier ook niet willen hebben met al die toeristen. Na vier uur als een sardientje naast elkaar op een strandstoel te hebben gezeten vinden wij het welletjes. We lopen de rots op en bekijken de toeristen trap nog ven boven voordat we de boot terug nemen naar Mafra. Deze keer geen grotten maar direct naar de pier.

Daar overstappen op de bus en laat in de middag waren we weer in het hotel. Even opfrissen en naar het restaurant beneden aan het water.

We hadden ons er heel wat van voorgesteld maar de serveersters hadden het drukker met de twee verjaardag feesten die er gevierd werden dan met de rest van de gasten.

Uiteindelijk voor een Chinees Plater en een salade gekozen.

Zondag 26 juni.

Vandaag vroeg uit de veren omdat we de bus naar Marsaxokk via Valetta nemen. Maar als we op tijd aankomen rijdt de bus net voor onze neus weg. Een kwartier later zitten we dan toch in de bus. Het is 07:15 uur. Vroeg maar anders is de vis op de zondag markt al verkocht.

De markt is er de hele dag. Als we aankomen is het nog niet erg druk en kunnen we de kraampjes mooi bij langs. Ik denk dat er een krappe km aan kraampjes staat. Men verkoopt van alles maar toch ook veel souvenirs. Deze markt staat goed aangeschreven en vanuit Valetta kun je tours kopen. Deze bussen vertrekken daar om 10:00 uur en komen rond 11:00 uur aan. Tegen die tijd zitten wij al op het terras een icetea te drinken. En wordt het ook heel druk.

Maar wij zijn vroeg en lopen de markt op en neer. Ik koop sesamzaad en schone zus wat souvenirs voor haar kinderen. Bij de kraampjes met vis stinkt het en zijn veel vissoorten te vinden. Waaronder enorme garnalen. Er zijn veel kopers van Aziatische afkomst. Ja die willen hun vis zo vers mogelijk.

We genieten van de boten en alles rondom het haventje. Er liggen veel traditionele visboten en ik zie twee vissers aan het netboeten.

In de vroege middag bussen we weer naar Valletta om later de bus naar het hotel te pakken. Bij het busstation ontmoeten we zeer luidruchtige Nederlanders. Zij logeren in een hotel in het noorden van het eiland waar verder niets is en ze alles met bus of taxi moeten doen.

Als wij uitstappen geven we onze buspassen waar nog voor4 busritten op staan. Daar hebben wij toch niets meer aan.

Na een douche gaan we onze koffers pakken. In ons restaurant bij het water waar weal eerder gegeten hebben nemen we een laatste kipwrap en icetea. Het plan om vroeg te gaan slapen lukt niet echt. Het is veel te warm. Morgenochtend staat de transfer om 04:15 uur voor het hotel.

Maandag 27 juni

Jeetje wat een tijd om op te staan, 03:30 uur. Geen oog dicht gedaan door de warmte en bang ons te verslapen.

Maar op tijd staan we voor het hotel. Wij zijn de eerste in het busje en we gaan nog een ronde over het eiland om meer vakantiegangers op te pikken.

Daarna door naar het vliegveld. Onze vlucht gaat om 07:30 uur. Alles gaat goed behalve dat ons flesje met water ingenomen wordt. Raar dat je dat vanuit Schiphol wel mee mag nemen en vanuit Valetta niet. Na de security koop schone zus nieuwe.

We zitten op rij 15 E en F. Ik aan de raam kant. Schone zus leest de hele vlucht en ik lig te maffen. Word twee keer wakker maar slaap weer verder. Ben erg moe.

Op Schiphol staat Erwin bij de verkeerde uitgang en na een 10 minuten zie ik Bowie en Erwin aankomen.

We gaan nog naar Krommenie Erwin zijn tante opzoeken en tuffen dan naar Marssum. Daar zetten we Erwin en Bowie eruit en rij ik door naar Holwerd om schone zus af te zetten. De boot vaart net voor onze neus weg.

Mooie reis gehad en zeker voor herhaling vatbaar.

Op naar de volgende reis, naar ik hoop begin september naar Japan.