Regen. - Reisverslag uit Hiroshima, Japan van Anne-Marie Teuben - WaarBenJij.nu Regen. - Reisverslag uit Hiroshima, Japan van Anne-Marie Teuben - WaarBenJij.nu

Regen.

Door: Anne-Marie.

Blijf op de hoogte en volg Anne-Marie

21 Oktober 2019 | Japan, Hiroshima

Maandag 14 oktober
Na een kort nachtje ivm voorbereiden volgende groep stap ik onder de douche.
In dit hotel is één ding goed en dat is dat ik gratis ontbijt heb. Maar ook het bed en de douche zijn prima. Voor Tokyose begrippen zijn de kamers groot, we zitten dan ook ver van de stad in Shinagawa.
Ik moet bijvoorbeeld al anderhalf uur reizen om op Narita AirPort te komen. En dat is waar ik vandaag naar toe ga.
Maar ik gaat het eens anders proberen i.p.v. mat de trein. Ik heb een metrokaart voor 72 uur en ga zo ver mogelijk met de metro en daarna bijbetalen voor het treinstuk.
Nou dat maakt niet veel ik moest ¥1160 bij betalen en anders kost het ¥1470.
Dat heeft dus geen nut.
Gezellig wachten op het vliegveld, even lunchen en daarna tanden poetsen. Je wilt toch een nette eerste indruk maken. Omdat ik uit mijn zwarte broek geknapt ben(scheur in zit gedeelte) heb ik mijn spijkerbroek aan. Dat is binnen wel lekker omdat overal de airco aanstaat maar buiten te warm.
De vlucht land om 15:50 uur en het duurt even voordat er 10 gasten bij me staan. Dan nog geld wisselen, pinnen en toilet bezoek en we gaan naar de trein. We moeten een keer op Aoto overstappen en rond half zeven zijn we dan uiteindelijk in het hotel. Inchecken en afspraak maken voor het eten.
Tegen zeven uur stappen we het hotel uit en belanden met zijn zessen in een ramenshop(noodle soup). Alleen is deze wel speciaal, erg zout omdat de soep van ansjovis gemaakt is. Maar het smaakt uitstekend.
Terug in het hotel neem ik afscheid en wens iedereen een goede nachtrust.
Bij aankomst in dit hotel behoord er een envelop voor mij te zijn met vouchers voor de JRPassen maar door de tyfoon zijn ze er nog niet.
En dat is balen want dan kan ik de treinkaartjes voor de hele reis ook niet boeken.

Dinsdag 15 oktober
Na een douche en ontbijt heb ik om half tien met de groep afgesproken. Eerste stop het keizerlijk paleis, het ligt er weer mooi bij.
Daarna lopen we naar het Forum gebouw, een congrescentrum. Prachtige architectonisch gebouw.
Door naar het Tokyo Station alwaar we de metro nemen naar Harajuku. De wijk met het Meijipark, tempel en Olympisch Stadion van 1964.
Maar wij zijn hier voor de lunch en Takeshitadori, het hipste straatje van Tokyo.
Hier zie je niet alleen hippe jongeren maar kun je de kleding die zij dragen ook kopen. Het is nu overal vol gehangen met Halloween kleding. Door naar Omotosando de duurste straat alwaar bv een winkel van Vivian Westwood staat maar ook Mercedes en BMW zijn hier aanwezig.
We rijden met de metro naar Shibuya waar we hondje Hachiko zijn standbeeld bezoeken en het drukste kruispunt ter wereld.bij de Starbucks kijken we op de tweede verdieping hoe het kruispunt vol loopt met mensen als het licht op groen springt.
Mijn rondje zit er nu eigenlijk op maar omdat het nog redelijk vroeg is stel ik voor om naar Asakusa te gaan.
We kruisen Tokyo van Zuid West naar Noord Oost onder de grond. Als we boven komen is het mega druk in de wijk, het ziet er gezellig uit.
Ik ga eerst naar de Sensoji een Boeddhistische tempel alwaar ik uitleg geef over de leer. Daarna naar het Shinto schrijn ernaast.
Laat in de middag staan we van het uitzicht te genieten op de 8e verdieping van de Tourist Information. Fuji is niet te zien.
Ik ga aanstalten maken om naar het hotel te gaan maar er besluiten een aantal gasten in de wijk te blijven. Prima. Met de rest ga ik terug.
Mooie dag en nog droog maar wel erg bewolkt. Mijn envelop is er nog steeds niet. Sumo is er morgen niet. Ik ban vanavond door mijn rug gegaan, ku....

Woensdag 16 oktober
Twee gasten blijven achter in het hotel en met de rest ga ik naar het Goverment Building, het stadhuis. Je mag gratis op de 45e verdieping en met mooi weer kun je Fujisan zien. Wij hebben helaas dat geluk niet. Maar wel een gaaf uitzicht over de hoge gebouwen in deze Shinjuku wijk.
Onder op de 2e verdieping bezoeken we nog een kleine tentoonstelling over de Olypische Spelen van 2020. De originele vlag hangt er en je kunt met de mascottes op de foto.
Door naar Ueno park waar ik de groep achter laat. Ik spoed me naar het hotel om te kijken of ik de vouchers met de post heb gekregen, ik knijp hem nu wel.
Ze zijn er nog niet. Fijn die vertraging door de tyfoon.
Ik spreek met de receptie af dat ze me bellen op mijn kamer als de koerier is geweest. En nog geen half uur later gaat de telefoon, ze zijn er.
Ik loop met alle paspoorten en vouchers naar het Shinagawa station. Daar helpt een legertje aan aardige dames mij om de passen te activeren.
Daarna nog naar de overkant om alle treinen te reserveren. En een paar uur later loop ik met een tas vol paspoorten, JRpassen en treinkaartjes naar het hotel. Even wat eten en dag van morgen voorbereiden. Maar vooral rugoefeningen doen want dat gaat wat minder.

Donderdag 17 oktober
Na het ontbijt checken we uit. We lopen naar Tamachi Station en nemen de Yamanote lijn naar Shinagawa. Daar stappen we over op de Shinkansen naar Odawara. Een half uurtje later zijn we daar. Op naar het hotel, bagage afgeven en bijpraten.
We lopen naar het station waar ik 20 minuten later weer afspreek voor een update van de toestand bij Fuji. En dat is niet best. Dit gebied is vorige week zaterdag getroffen door de tyfoon met alle gevolgen van dien. Geen trein, kabelbaan en boot diensten. Wel de bus maar die komt niet overal. En ik krijg nog mee dat de eerste drie dagen door de regen geen Fuji te zien zal zijn.
Ik bericht de groep en we gaan uit elkaar. Vanmiddag wordt het kasteel bezocht en wat tempels.
Ik ben Kamakura aan het voorbereiden als vervanging.
Als ik rond 15:15 uur in het hotel aan kom zegt het personeel dat waarschijnlijk morgen de treinen niet rijden. We zullen zien.
Ik check iedereen in. Het regent er maar niet erg hard.
We besluiten morgen naar Kamakura te gaan.

Vrijdag 18 oktober
Vannacht werd ik wakker omdat ik naar de wc moest. Mensen kinderen wat een weer. De regen kletterde tegen het raam.
Gelukkig kon ik nog een paar uur in bed blijven.
Na een douche en ontbijt tref ik zeven personen aan do mee gaan naar Kamakura. De rest gaat toch proberen zoveel mogelijk van Hakone te zien.
Mijn groep stapt in de trein en reizen naar de oude hoofdstad.
Hoe dichter bij we komen hoe lichter het in de lucht wordt en bij aankomst is het droog. Goede beslissing om dit uitstapje te doen.
We gaan eerst naar de grootste en belangrijkste Shinto schrijn. Daar treffen we het.....kinderen mooi aangekleed voor het 3, 5 en 7 feest, een doop en bij vertrek nog een bruidspaar.
Ik geef de groep tijd om te lunchen en na de lunch gaan we samen met een boemeltje naar Hase station. Vanuit daar lopen we naar de grote Boeddha van Kamakura. 13,3 meter hoog en compleet van brons kijkt hij richting zee.
Aan zijn linker schouder kun je voor ¥20 naar binnen en de verbindingen van de las bekijken.
Verder naar de Hasedera een Boeddhistische tempel voor Kannon de godin van genade. Maar zo als in vele tempel en schrijnen in Japan wordt ook hier het Shinto ingeweven.
Zo zien we veel Jizobeeldjes, wel of niet aangekleed. Maar op het tempelcomplex is ook een Shinto schrijn. Daar kun je i.p.v. ema bordjes lege oesterschelpen beschrijven en offeren.
Terug met de boemel en de trein en zo zijn we laat in de middag weer in Odawara. Het andere groepje heeft het meer gezien en een tempel, ook een mooie dag gehad.

Zaterdag 19 oktober
We gaan weer reizen, mijn favoriete bezigheid.
Vandaag nemen we de Shinkansen naar Hiroshima via Shin Osaka.
Shin voor Osaka betekent Shinkansen Station.
We lopen naar het station van Odawara en hebben nog tijd om lunch te kopen. Maar dat kan ook in de overstap.
Na 2,30 uur komen we aan op Shin Osaka waar een half uur later de trein naar Hiroshima vertrekt. Nog anderhalf uur later komen we aan op het station van Hiroshima. En ja eindelijk hebben we een streepje zon, het is eindelijk droog.
Je zal toch zo’n dure reis hebben geboekt en zo veel regen hebben.
En dan zijn er ook weer twee tyfoons in de maak op de pacific.
We checken in en gaan lopend naar het Peace park. Het is al donker en er is bijna niemand meer. We lopen langs het museum, de cenotaaf waardoor we een prachtig zicht hebben over de altijd brandende vlam, het kinder beeld en de Dome. Tegen half zeven loop ik verder naar de Okonomimura waar ik een restaurant geboekt heb. We schuiven aan de tepanplaten en zien hoe ons eten gemaakt wordt.
Het is erg gezellig aks we tegen half negen weer te voet terug gaan naar het hotel. Ik loop langs het standbeeld waar de bom boven uitelkaar gevallen is. Daarna nog naar een Jizo beeldje die de bomaanslag overleefd heeft. Ook lopen we langs de Dome en langs een beeld wat voor de gevallen studenten is opgericht.
Uiteindelijk komen we bij het hotel aan.
Oude mooie dag.

Zondag 20 oktober
We nemen de tram naar Hiroshima Station waar we in de trein stappen naar Miyajimamichi. Het station van Miyajima. Hier stappen we op een ferry naarste eiland. Het water staat erg hoog en rondom de baai liggen allemaal oester kwekerijen.
Op het eiland geef ik uitleg en ga met vijf gasten op pad. De rest gaat er zelf op uit. En een aantal verteld later dat ze de berg op zijn geweest.
Ons groepje gaat eerst richting Daiso-In tempel. Een Boeddhistische tempel van de Tibet stroming binnen het Boeddhisme. De Dalai Lama is twee keer hier geweest en zijn zetel staat er nog. Ook zij; er nog twee Mandela’s van gekleurd zand te bewonderen. Er is een dienst voor wereld vrede en we krijgen een presentje.
Op ons gemak zien we het tempelcomplex en lopen rustig naar het Shinto schrijn. Daar is het nog steeds heel druk maar toch besluiten twee gasten er naar binnen te gaan. Ik loop door en ga ergens iets eten.
Tegen drie uur nemen we de boot terug naar ‘het vaste land’. Verder met de trein en tram. We gaan aansluitend naar een tempel waar een festival moet zijn. Maar ondanks dat ik de tijden nagevraagd heb bij het toeristen bureau blijkt het al voorbij te zijn. Wel zien we nog een optreden van een Karuga theater groep. Prachtige kostuums!
En dan is het al weer laat als ik de dag afsluit en de komende dag voorbereid.