Terug naar Fukuoka. - Reisverslag uit Fukuoka, Japan van Anne-Marie Teuben - WaarBenJij.nu Terug naar Fukuoka. - Reisverslag uit Fukuoka, Japan van Anne-Marie Teuben - WaarBenJij.nu

Terug naar Fukuoka.

Door: Anne-Marie

Blijf op de hoogte en volg Anne-Marie

04 September 2023 | Japan, Fukuoka

Donderdag 31 augustus

Ik weet niet wat er met mij is de laatste dagen maar ik slaap heel slecht.

Val pas na 02:00 uur in slaap en ben rond 07:00 uur al weer wakker. De ene keer lukt het wel weer in slaap te vallen maar meestal niet.

Dan maar onder de douche en op pad. Dit keer loop ik naar het Art Museum. Onderweg scoor ik een ontbijt die ik in een parkje opeet. Het is 09:30 uur en al 29 graden.

Ik had gehoopt dat het in de Japanse Alpen wat koeler zou zijn maar helaas.

Rond 10:00 uur loop ik het museum in. Wil ik een kaartje voor de vaste expositie of ook voor de speciale? Ik kies voor het eerste omdat de speciale over een cineast gaat die onrealistische films maakt en dat is niet zo mijn ding. Dus ga ik naar de derde verdieping waar een expositie ruimte is ingericht met kunstwerken van Yayoi Kasuga, de stippen koningin. De expositie heet: The Place For My Soul. Het vrouwtje is dik over de negentig en denkt dat dit haar laatste expositie is. En wat voor één. Ik had op Naoshima al werk van haar gezien. Daar staan twee enorme pompoenen. Een rode en een gele vol met stippen. De ruimte is ingericht als een doolhof met allemaal gangen die je door loopt. Ze werkt veel met spiegels. Bij het eerst kunstwerk loop je dan ook door een gang van een paar meter die aan beide zijden met spiegels beplakt is. In een soort van bloembakken staan aan beide kanten op heup hoogte stoffen wormpjes grijs met witte stippen.

De volgende gang is in een bliksemschicht ingericht met staand op de grond kunstwerken beplakt met spiegeltjes a la een discobal met stippen in allerlei kleuren.

Dan komt een vierkant vertrek die van boven tot beneden volledig bedekt is met gele achtergrond en zwarte stippen en in het midden de gele pompoen.

Dan is er een met neon verlicht ladder die in het niets schijnt te verdwijnen.

Een hart met rode neon lichtjes wat zo geprojecteerd is dat er duizenden rode lampjes lijken te branden.

Maar mijn favorite was een kamertje waar ik alleen 20 seconden in mocht staan waar allemaal neon balletjes in hingen. Door dat er spiegels in hangen leken het er duizenden, prachtig. Daarna nog wat tekeningen van Yayoi toen ze net begon. En daar zie ik ook al stippen in.

Op de begane grond zie ik nog twee permanente exposities van een schilder en een kalligraaf.

Maar Yayoi maakte mijn dag. In de museum winkel heel veel mooie boeken over haar maar mega duur.

Buiten in de tuin staan nog huizen hoge bloemen naar haar hand, een bank, drankautomaten en drie paspoppen. Genieten!

Mooie erkenning voor de geboren Matsumotonees.

Na dit moois ga ik de tempelroute afmaken. Ik loop door prachtige wijkjes waar ik geen toerist tegen kom. Ik bezoek wat tempels en schrijnen. Koop lunch en eet dat in de schaduw van een brug naast de rivier op. Veel vlinders, een vis die met zijn vin zwaait en een salamander. Ook vind ik een zilveren hanger met naar ik hoop een diamant er in. Dat zou toch wat zijn. Hij schittert mooi in de zon.

En op de oever van de rivier ligt een ongeopend blikje Asahi bier. Die heb ik maar laten liggen.

Op het heetst van de dag loop ik weer naar het guesthouse terug en van 3-6 rust ik wat.

Als ik in de algemene ruimte wil gaan zitten om te eten spreekt Barbera me aan. Een Engelse die na haar scheiding beide ouders heeft verlorenen van de opbrengst van hun huis een reis van 8 maanden maakt. Haar baan heeft ze aan de wilgen gehangen en ziet wel waar het strand. Heerlijk 3,5 uur met haar gebabbeld.

Tegen 23:00 uur lig ik weer wat te staren in bed en besluit maar alvast werk te verzetten voor morgen.

Maandelijks stuur ik een update van het wel en wee van de Reisbegeleider groep van Koning Aap in de drie noordelijke provincies.

Ons groepje heet de Rayon Hoofden. In deze mail staat ook de planning van waar we ons op de wereld bol verblijven.

Erg leuk vooral de reactie na elke mail. Op dit moment zijn er twee van de acht op reis. Collega Jan in Centraal Azië en ik in Japan.

En dan worden toch de oogleden zwaar en val ik in slaap.

Vrijdag 1 september

Weer een maand voorbij en de nacht gelukkig ook. Ik was weer om 07:00 uur wakker. Eerst maar ontbijt halen en alle tijd om dat op te eten. Daarna pakken. Ik ga weer een lange dag in de trein. De eindbestemming is Fukuoka.

Op weg naar het station de ansichtkaart voor schoonmoeders gepost. En dan zit ik nu in de Shinano Limited Express nummer 6 naar Nagoya. Vertrek 09:52 uur en aankomst 12:01 uur. Wagon 4 stoel 15A. En weer aan het raam, gelukkig dit keer niet aan de zon kamt. We rijden dwars door de Japanse Alpen. Het is éên en al berg om me heen. Maar helaas ook cement fabrieken. Ik sta er altijd versteld van hoeveel kleuren groen er zijn.

Nadat ik aangekomen ben in Nagoya ben ik het station uitgegaan voor de lunch. Ik heb een uur overstap tijd. Terug in het station het juiste spoor opgezocht en nu zit ik in de airco wachtruimte op mijn Shinkansen naar Shin Kobe te wachten. De Hikari 509 van Nagoya, vertrek 13:03 uur naar Shin Kobe aankomst 14:11 uur. Wagon 12 stoel 18E. Weer aan het raam. De medewerker die voor mijn de reserveringen heeft gedaan is goed bezig geweest. Bij aankomst heb ik 15 minuten om over te stappen. Dat moet zeker lukken. Sommige boeren zijn de rijst al aan het oogsten wat mooie plaatjes oplevert. Nadat ze de rijst van de aren gescheiden hebben binden ze dat op tot bosjes. Deze bosjes worden over horizontale palen gelegd om te drogen. Later worden ze verwerkt in veevoer, tatami matten of sandalen.

Het is nog steeds droog en bewolkt. Het is weer erg warm. De voorbode van typhoon 12. En na Khanun en Len mag ik me toch wel expert noemen. De nieuwe Gerrit is geboren. Ik las dat Gerrit Hiemstra na 25 jaar trouwe dienst als weerman bij de nos een storm na hem vernoemt krijgt. Ik denk dat ik dan na deze drie maanden Japan wel recht heb op een typhoon vernoeming.[e-1f923][e-1f923][e-1f923]

Wat een prachtige omgeving waar wij doorheen knallen met 270 km per uur. In de verte bergen met op de voorgrond boeren huisjes en heel veel akkers met rijst. Ik mis het nu al als ik over 4 weken naar huis ga.

Een tijdje geleden had ik een foto gezien met een gele Shinkansen en wat komt er voorbij juist daar is hij dan. Dat moet toch mooi zijn om die voor een veld met zonnebloemen te zien rijden.

Zo de laatste 2 uur en 23 minuten zit ik in de Sakura 559 vertrek Shin Osaka 14:36 uur en aankomst HAKATA Station 16:59 uur dan nog een kleine km lopen en daar is mijn onderkomen voor de eerste zes dagen.

Wagon 4 stoel 17A weer raam kant.[e-1f600]

En dat inchecken ging razend snel. Ik heb op de derde verdieping appartement 302. Smalle kamer ik denk 2,5 meter breed maar alles erin.

Als ik binnen kom, schoenen uit slippers aan, is links de badkamer met klein bad en douche wastafel en wasmachine.

Loop ik verder dan is links een toilet gevolgd door een keukenblok links aan de wand. Een oven en microwave ontbreken niet.

Verder loop ik in de slaapkamer met twee grote bedden en het laatste vertrek is een kleine zitkamer met tafel en 2 persoon bank. En dan buiten nog een mini terras met tafel en twee stoelen. Tegenover één bed hangt een tv en er is een grote kast.

Ik gooi mijn spullen neer en videobel Erwin. Daarna op jacht naar eten.

Tevreden duik ik rond half elf mijn bed in, eindelijk slapen. Tenminste dat dacht ik.

Zaterdag 2 september

Gaat er boven mijn appartement iemand stofzuigen om 23:30 uur en de tv staat erg hard. Ben benieuwd wat daar gebeurd in 402. Het is niet slapen in ieder geval. Het geluid duurt zeker tot 01:00 uur want toen ben ik dan toch in slaap gevallen.

Wat te doen in Fukuoka als je 7 dagen hebt…..

Ik heb wat tweede hands winkels op het net gevonden en eromheen liggen ook nog wat tempels. Want die kun je nooit genoeg bezoeken. Ik trek de wandelschoenen aan en loop naar het noord oosten van de stad.

Een gedeelte waar ik nog nooit ben geweest.

Uiteindelijk kom ik klets nat van het zweet in Box Town een winkelcentrum met een Second Street winkel erin. Prachtige winkel maar niets voor mij wat ik mee kan nemen.

Op de begane vloer is een enorme supermarkt waar in sushi koop, even wat zakjes sojasaus en wasabi mee nemen. Bij de kassa krijg ik nog hashi(stokjes) zodat ik het ook nog kan opeten zonder vieze vingers te krijgen. Ook is hier een Seria winkel. Dat is een 100 yen winkel maar meer op het gebied van hobby spullen.

Ik loop terug en bij een park ga ik de sushi opeten. Het park blijkt een enorm tempel complex te bevatten. Het is de Hakosaki tempel. Er is een ceremonie gaande waar een moeder met een jong kind bij betrokken is. Loki’s er een filmploeg bij om het vast te leggen. Helaas kom ik er niet achter wat de ceremonie inhoudt omdat er niemand bij me staat die Engels spreekt. En mijn Japan is niet genoeg om het te begrijpen.

Verder op in een park staat een enorm beeld van Keizer Kameyama uit de 13e eeuw. Imposant. Hij schijnt invloed te hebben gehad tijdens de oorlog met de Mongolen.

Via kleinere tempels en schrijnen loop ik weer terug naar het appartement. Het is bloed heet en ik heb een koude douche nodig.

Ook ben ik moe van te weinig slaap.

Als ik weer wat afgekoeld ben loop in naar de Toerist Information voor uitleg van de dag van morgen. Ik wil naar Sakurai Futamigaura.

Ik warm een maaltijd op in de microwave en ga vroeg op bed.