Tyfoon. - Reisverslag uit Fukuoka, Japan van Anne-Marie Teuben - WaarBenJij.nu Tyfoon. - Reisverslag uit Fukuoka, Japan van Anne-Marie Teuben - WaarBenJij.nu

Tyfoon.

Door: Anne-Marie.

Blijf op de hoogte en volg Anne-Marie

23 Oktober 2017 | Japan, Fukuoka

20-10
Vannacht weer slecht geslapen. Tot een uur of 12 waren twee Chinezn aan het kwebbelen en één van hen stond om 06:00 uur alweer te frummelen met plastic zakjes. Grrrr. Volgende keer een één persoons kamer regelen.
Afijn tegen negen uur liep ik alweer buiten richting de Sang-en tuin. Heerlijk langs de kade en ik kwam bijna niemand tegen. Ja een echtpaar die de hond aan het uit laten was en wat hardlopers.
Rond tien uur was ik bij de tuin waar ik een leuk gesprek met iemand van de kaartjes verkoop had. Prachtige tuin maar niet echt bijzonder. Wat wel erg leuk was waren de enorme stenen lantarens.
In één van de souvenirs shops was ook een demonstratie te zien van een glasblazer proces wat hier erg beroemd is. Even in de winkel gekeken maar creditcard prijzen dus heb alleen genoten van wat er uitgestald stond. Na de tuin naar een bij behorend museum over hoe de westerse industrie naar Japan is gekomen. Erg interessant en veel Engelse uitleg.
En toen was het tijd voor mijn mini tempel route. Ik had op de kaart zeven gezien. Moest de hoofdweg volgen en volgens een bewoonster door een tunnel lopen. Sinds de wandeling op Shikoku heb ik het daar niet zo op omdat de auto's langs je denderen. Maar geen andere optie dus gaan met die banaan. Ik heb vaak wat enge dingen in het leven gedaan maar dit overtreft alles. Was blij dat het maar een korte tunnel was. Het angstzweet stond in de bilnaad.
Maar tempel één was in zicht en het was een hele nieuwe. Erg modern en zelfs de vosjes als bescherming hadden een modern uiterlijk. Bij de souvenirs verkoop een stempel gehaald en verder naar tempel twee. Een jongen op de fiets volgde mij de hele tijd. Vreemd hij was bij elke tempel later dan mij terwijl ik wandel en hij fietst.
Een eindje verderop tempel twee, bergje op maar niemand bij de stempelpost, helaas.
Bij tempel drie achter het spoor moest ik op een bel drukken en toen kwam er iemand aan om een stempel te zetten. Ook hier de jongen weer achter mij aan.
Tempel vier was zo klein dat er geen stempelpost was. Er was ook niemand te bekennen.
Tempel vijf ook geen levende ziel te bekennen. Maar dan tempel zeven. Mijn god wat mooi. Boven op een berg met een enorme begraafplaats om de tempel heen. En niet zo maar een begraafplaats maar er lagen allemaal belangrijke mensen begraven die iets betekent hebben voor deze streek.
Er werden net filmopnamen gemaakt. Leuk om te zien dat de takes steeds over moesten. De tempel zelf was ipv het gangbare rood/oranje geheel in het wit. Prachtig licht gekleurd hout. Maar geen stempel te krijgen, de persoon in het hokje was gevlogen. Ik spreek hier over tempels maar het waren allemaal Shinto schrijnen. De laatste op mijn lijstje voor vandaag is wel een tempel van Boeddhistische aard maar ik kon hem niet vinden. Zelfs met hulp niet, wat een warre boel van steegjes heuvel op.
In de tussentijd was het weer gaan regenen en ben ik terug naar het guesthouse gelopen. Na een warme douche heb ik zitten werken.
Heb mijn planning voor 2018 gekregen: Myanmar, 3x Japan waarvan één nieuwe reis voor mij en Armenië. Happy!!!
Voor de mensen die het volgen zondag verkiezingen op tyfoon dag.
Ik zit vier en half uur in de bus naar Fukuoka. Joepie.
21-10
Nou dat was me mijn nachtje wel. Ik ben blij dat ik vannacht weer in een hotelkamer slaap.
Tot half twee lag de dame boven me te rommelen, heel fijn als het bed heen en weer schut. Daarna hield een Taiwanese dame me uit de slaap met haar gesnurk, leek Erwin wel. Helaas had ik nu niet een logeerbed om in te duiken. Om half drie was ik het zo zat dat ik mijn boeltje heb opgepakt en op het dak ben ga slapen. Daar stond een overdekt plateau belegd met tatami matten. Acht en rechts was afgesloten maar links en voor me niet. Gelukkig kwam de wind, beginnende tyfoon, langs de dichte kant. Ondanks de harde wind, de regen en het geluid van het verkeer op de drukke weg voor het guesthouse langs heb ik tot half zeven heerlijk geslapen. Men keek wel vreemd op toen ik van boven kwam.
Te vroeg op en droog buiten dus lopend met al mijn spullen naar het station. Heerlijk rustig op straat en na een dik half uur was ik er. Tja en toen moest ik een uur wachten op de bus maar met internet gaat dat snel voorbij. Had een stoel aan het raam met een vrije stoel naast me. Niets van alles meegekregen, ik zat en sliep. Werd wakker op de twee stops en het laatste uur lekker naar buiten gekeken.
De bus was drie kwartier te vroeg in Fukuoka waar het lekker weer was, jas ging heel snel uit.
In het hotel aangekomen mocht ik al naar de kamer tegen alle verwachting in. Wasje gedaan en de stad in gelopen. Tegen half drie zat ik al in mijn favoriet sushi restaurant en tegen half vijf was ik bij de Kushida schrijn. Er zijn vandaag twee festivals en ondanks dat ik erg moe ben wil ik ze wel zien. Vorig jaar heb ik ze ook beide gezien maar de geisha's niet zo goed.
Ik loop wat rond wat dodelijk is voor mij omdat ik dan geld ga uitgeven aan leuke dingen waar je thuis niets mee doet.
Heb prachtige theebussen gekocht voor de verkoop en place-mats voor het etentje in december.
En toen opeens was er oponthoud in het overdekt winkelstraatje. Stonden er opeen twee prachtige dames in geisha outfit voor mijn neus. Kon geweldig dicht bij foto's maken en sta zelfs naast ze op de picture.
Alles wordt gereed gemaakt voor een optocht door een aantal straten. Twee geisha's in kar met trek Mannetje ervoor, heel veel prachtige dames in kimono en een aantal dames in traditionele kledij die oude muziekinstrumenten bespeelden. Mooi stoet. Ik blijf even kijken loop daarna nog terug naar het schrijn waar men druk bezig is om het lichtjes festival voor te bereiden. Zie nog dat de eerste lichtjes aangestoken worden en vind het dan welletjes. Het begint te regen, trek de plu en loop in de regen terug naar het hotel. Ga voorbereidingen doen voor de komst van de groep en vroeg slapen.
Oude dag.
Op tv laten ze net zien dat de kleine panda beer die geboren is in de dierentuin van Tokyo vandaag voor het eerst buiten is geweest. Wat schattig!!!
Het begint nu wat harder te waaien en regenen, kortom de tyfoon komt langs maar niet zo erg als gedacht. Hij is iets afgebogen.
22-10
Heerlijk uitgeslapen en werd om 07:45 uur wakker, 10 uren. Dat heet bijslapen.
Na een douche en ontbijt op naar het nieuwe science museum. Na een tijdje rondlopen op de locatie vond ik het gebouw maar er stond zo'n lange rij voor dat ik weer vertrokken ben. Verder op was een schrijn en die maar bezocht. Helaas mijn tempelboek vergeten.....moet volgende keer dus terug.
Maar ik trof het wel er was net een bruiloft gaande. Prachtig om het bruidspaar in traditionele dracht te zien. Paar foto's gemaakt en terug gelopen naar het hotel. Het is voor een dag dat er een tyfoon langs moet komen wel erg rustig weer. Geen regen wel harde wind. En het is vreselijk drukkend, tja er hangt wat in de lucht.
Om half één richting vliegveld gelopen. Ik wilde nog via een andere tempel maar daar was net een zen sessie bezig dus ik mocht niet naar binnen. Wel de mooie tuin kunnen bezoeken. Uiteindelijk was ik tegen kwart voor drie op het internationaal vliegveld. Het begint toch wat te sputteren nu. Mooi op tijd en de vlucht komt eerder aan. Het gaat weer beginnen.
De gasten hadden een nare landing gehad door de wind. Ik was al blij dat ik er 16 binnen had. Met de metro naar het hotel waar het al harder begon te waaien. Ander half uur later wat het gewoon eng op straat. Het blokje om werd ook echt een klein blokje om. Zodra je het hotel uit was kwam de regen ons tegemoet en een kei harde wind. Een paraplu op steken nou nee die ging meteen terug klappen. Onderweg was een weg afgezet omdat er een reclame zuil van het dak dreigde te vallen. Al twee platen lagen op de grond. Ook hoorden we veel sirenes. Snel en restaurant ingedoken waar we met 17 personen inkomen en via een apparaat een schotel besteld. Iedereen aan de noodel soep met rijst en tempura groenten of garnalen. Lekker en gezellig. We konden de twee medewerkers mooi aan het werk zien. Tja en dan is het eten op en moet je weer door dat vreselijke weer lopen naar het hotel. Het was net wat droog dus snelden we door de harde wind naar het hotel.
Daar aangekomen ging iedereen op bed op vijf na die nog even een pint gingen drinken.
Ik heb beneden in de lobby zitten wachten op twee gasten die met een andere vlucht kwamen. Uiteindelijk kwamen ze om 22:15 uur aanzetten. Ze hadden een half uur boven de stad gecirkeld, twee keer een poging tot landen gehad en drijfnat. Welkom in Japan welkom tijdens een tyfoon. Ik heb ze maar een knuffel gegeven.
Het is de hele nacht vreselijk weer geweest en doordat ik mijn raam open had hoorde ik de hele tijd sirenes voorbij rijden.
23-10
Na een douche en een licht ontbijt hadden we in de eetzaal om 09:45 uur afgesproken. Na mijn welkom praatje en een voorstel rondje hup de stad in. De tyfoon heeft zeker vannacht twee levens gekocht en is op weg naar Tokyo in alle hevigheid.
En bij ons is het droog, ik zag blauwe lucht iets wat ik een week of zo niet gezien had en een hevige wind. Maar we zijn blij!!!
Ik loop richting Tenjin en leg vanalles uit onderweg. Lopen een supermarkt in en geef ze een kwartier om te kijken wat er allemaal te koop is. We lopen via het IMS gebouw waar door de wind het dak gesloten is. Daarna het ACROS gebouw waar iets van 30000 planten op het scheven dak staan. Canal city in het uitgaan centrum en lopen naar het eerste Shint schrijn van de dag de Sumiyoshi. En daar worden we getrakteerd op een aantal mooi geklede meisjes. Ze zijn gekleed als mini geish's zonder make-up. Prachtige kimono's hebben de drie dames aan en ze doen daar een soort comune zeg maar als ze 3, 5 of 7 zijn. Vragen om een foto geen probleem ik ga toch even poseren met twee v tekens.
Door naar het stations gebouw waar ik de gasten vijf kwartier de tijd geef om te lunchen. Ik ga met zes van hen bij de sushi trein eten, mijn favoriet. En eindelijk eens niet wachten op vrije plaatsen. Heerlijk gegeten.
Door naar de Tochoji een Boeddhistische tempel met een 16 meter hoog houten beeld van Boeddha.
Vanaf daar door naar de eerste zentempel van Japan en drie bijzondere vergulde beelden van Boeddha dit keer.
Ik laat ze nog even een begraafplaats zien en loop dan naar de Kushidaji om een praalwagen te laten zien. Daar zie ik dat vanavond het lichtjes festival nog is. Gister natuurlijk afgelast ivm de tyfoon. Gasten geluk. Ik laat iedereen zijn eigen ding doen en loop naar het hotel. Kom ik langs een drank handel waar allemaal lege sake kruiken buiten liggen. Sommigen kapot anderen heel.
Ik loop binnen en vraag vriendelijk of ik een kruik mee mag nemen maar hij begrijpt me niet. Dus na wat heen en weer praten met half Japans half Engels en wat hand gebaren begrijpt hij me en geeft een kruik mee. Uiteindelijk vertrek ik er met twee. Een rode en een van aardewerk kleur. In de kamer schenk ik ze leeg en heb ik nog een borrel sake.
Nu de kruiken nog heel meekrijgen.
Leuke eerste dag en een aantal gasten bedanken mij persoonlijk, altijd fijn.